13½ og sex – mor vil ikke tale med mig – hvad gør jeg?
Hej, jeg hedder Benjamin og for to dage siden blev jeg BUSTED i at have sex med min næsten 14 årige kæreste og min mor har ikke snakket til mig siden.
Benjamin, 13½

SVAR:
Kære Benjamin
En klog kvinde, der hedder Elene Fleisher har undervist mig på et kursus, og hun sagde bl.a. om tavshed, at den kunne have mange årsager.
Årsager til tavshed kan være:
• Vil ikke (tale): F.eks. når man er rigtig vred.
• Kan ikke: Man har slet ikke ord til at tale om dette, har ingen anelse om, hvordan man kan gribe det an.
• Tør ikke: Man er blevet rigtig bange, der er angst forbundet med dette.
• Må ikke: Det er under tabu at tale om dette, f.eks. ”det taler vi ikke om i vores kredse”.
• Bør ikke: Man har indre normer og regler (måske helt tilbage fra ens barndom), der gør, at den slags bør man ikke tale om.
Din mors reaktion
Jeg kan ikke vide, om din mor er vred, om hun føler sig magtesløs, om hun er meget bange for det, hun har opdaget, om det er totalt imod hendes normer, eller om hun slet ikke har ord at bruge i forhold til dette. Måske har hun (som jeg) tænkt, at den seksuelle lavalder er 15 år, og er blevet meget overrasket?
Din reaktion
Det er godt, at du reagerer på din mors tavshed. Det duer jo ikke i længden, det må hun også et eller andet sted vide.
Vigtigt at I får talt sammen
Du kender din mor. Hvad tror du er årsagen til hendes tavshed? Ønsker du at lytte til hende, virkelig prøve at forstå, hvad der har skabt den reaktion i hende? Så kunne I finde et roligt tidspunkt, hvor du fortæller, at hendes tavshed påvirker dig voldsomt, og at du har brug for at høre, hvad hun tænker. – Måske kunne du bruge dit spørgsmål og dette svar til at tage hul på en samtale. I den samtale er det vigtigt, at I begge lytter meget til hinanden, og at I uden modangreb får lov at tale færdig. At I begge ønsker at forstå den anden.
Sex gør noget ved os
Jeg har også lyst til at sige, at der jo er en grund til, at den seksuelle lavalder i dette land er 15 år. Den regel er en beskyttelse af unge mennesker. For seksualitet er en utrolig stærk kraft, som det kræver noget at styre, - det duer ikke at seksualiteten styrer sig selv. Har I tænkt på graviditet? Har I tænkt på kønssygdomme? Har I overvejet hvad det følelsesmæssigt nu og på sigt betyder at have været seksuelt sammen? Vil det betyde noget for fremtidige forhold? Kan der være visdom i den meget gamle kultur, både i kristendom og i andre kulturer, at sex hører sammen med et varigt parforhold?
Læs også dette svar óg linkene i svaret:
Er sex ok når jeg er 14? - hvordan håndtere mine forældre?
Pas godt på dig selv og hinanden
Kære Benjamin. Jeg håber, du og din mor får en rigtig god snak med hinanden. Er der en far i farvandet, så kan det være vigtigt også at få ham med, - måske kan han tale der, hvor din mor har svært ved det. Og en dyb samtale med din kæreste kan du måske også tage initiativ til, - hvad tænker hun og hendes familie? Var det bare noget, der skete? Har i det godt med det? Hvordan vil I fremover tilbringe tiden sammen? Tænker I på et varigt forhold? – For så har I jo tiden foran jer. Og hvis I ikke forestiller jer et varigt forhold, - hvor meget vil I så give af jer selv til hinanden?
Læs evt. disse artikler sammen og snak om, hvordan jeres kæresteforhold skal være fremover.
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Pas godt på dit sexliv
Sex og følelser
Ja, der er nok at tage fat på, og jeg håber I må være istand til at møde hinanden med stor kærlighed. Der står meget klogt i Bibelen - den siger om kærligheden, at den er tålmodig, mild, uden misundelse, pral og egoisme, uden hidsighed, nag eller uret, fuld af sandhed, tro, håb og udholdenhed. (En lille omskrivelse af kærlighedens højsang, som står i 1. korintherbrev kap. 13, vers 4-7) Jeg vil ønske, at det er sådan en kærlighed, der må være mellem jer!
Kærlig hilsen Margit