13 år og mange hormoner - er det normalt - hvad skal jeg gøre?
Hej Adam og Eva. Jeg er en pige på 13 år, der har svært ved at forstå, om det er normalt at have mange hormoner. Det synes jeg ihvertfald selv, at jeg har. Jeg kan blive meget stresset og meget irriteret meget hurtigt, og det kan påvirke mig i skolen.
Jeg har svært ved at koncentrere mig selv, hvis jeg arbejder alene eller der er helt stille omkring mig, men ikke fordi jeg har svært ved faget eller noget. Det har også gjort, at jeg er meget sur, træt og irriteret især om morgenen.
På hvilket som helst tidspunkt på dagen kan jeg begynde at græde, uden nogen grund til det. Det skete faktisk i skolen på et tidspunkt. Jeg tænkte egentlig ikke sådan rigtig på noget, pludselig fik jeg bare tårer i øjnene.
Jeg har læst nogle af de andre spørgsmål om hormoner, men jeg ville gerne prøve og se, om der var et svar til, hvis man har det ligesom mig, men mit spørgsmål er, hvordan fungerer tingende??? Håber I kan hjælpe mig.
kh Rebecca 13 år

SVAR:
Kære Rebecca
Det, du beskriver, lyder helt normalt og naturligt for en pige på 13 år. Der sker mange forskellige ting i dit liv lige nu.
Prøv at læse artiklen: Fra pige til kvinde
I artiklen understreges det netop, at
”Det er ikke kun kroppen som ændres, du modnes også psykisk. Man oplever nye følelser, som fx forelskelse. Som et ungt menneske i fuld udvikling, er du også sårbar, og humøret svinger tit. Det er normalt, og selvom du kan føle, at du er alene med problemet, er det noget langt de fleste oplever.”
Så det fungerer altså sådan, at man som teenager skal leve med, at ens krop og følelser nogle gange kan tage over. Det er en overgang, og pludselig stopper det igen. Og til sidst vil jeg igen indsætte et godt råd fra artiklen:
”Prøv at være åben for dine følelser og del dem med en voksen eller en veninde, som du har tillid til. Det kan hjælpe dig til at forstå og acceptere det, der sker med dig og de reaktioner, du ind imellem kan have.”
Om muligt kan man måske endda nogle gange smile lidt af sig selv, hvis man tager sig selv i at græde over en Lille Per film eller lignende, da det næsten kan være komisk, når man ingen kontrol har over det.
Læs også: Pubertet - en ekstrem forvandling
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Hvis ikke du føler, jeg har svaret på dit spørgsmål, så skriv endelig igen.
Nyd din teenagetid med alt hvad det indebærer.
Venlige hilsner fra Katrine