13 år og forelsket i en fra 9. - Kan I hjælpe mig?
Hej A&E. Jeg er forelsket i en pige i 9. som jeg til dagligt snakker med. Jeg har gået rundt og tænkt på hende hver dag, om hvordan jeg skulle komme sammen med hende, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal fortælle hende det..
Nogle gange er jeg så besat af at tænke på hende, så jeg drømmer (selvfølgelig i en drøm), at jeg har sex med hende, men det er heldigvis ikke det, der er problemet, da jeg allerede har læst om lavalderen på 15.
Mit problem er, at jeg ikke ved, hvordan jeg skal fortælle hende, at jeg elsker hende, og føler noget for hende.
Jeg tror ikke, hun har bemærket, at jeg er forelsket i hende, men vi skriver sådan nogle underlige/fjollede sms'er til hinanden, fx sætningen mange unge bruger ,,Fedt mand - Spa!"
Og når jeg så møder hende, bliver jeg helt genert, og ved ikke, hvad jeg skal gøre for at være sammen med hende, uden hun mistænker mig for noget..
Håber I forstår mig!
Vh.
En 13 årig dreng.

SVAR:
Kære 13årig.
Det korteste svar er drøm blot!
Det er helt normalt at de store følelser vågner
Det her kræver lidt mere svar, for jeg tror, at det fylder meget i dine tanker, og derfor er det alvorligt nok. Det første, jeg hører, er, at du har en helt normal adfærd for en 13årig.
Det kan du f.eks. se i disse spørgsmål og svar:
12 år og forelsket i en på 14 - hvad gør jeg?
Forvirret og håbløs forelsket – hvad gør jeg?
Ældre piger ofte de mest interessante
Piger er ofte længere fremme i deres udvikling fysisk og mentalt, og derfor bliver de "ældre" piger mere interessante end de jævnalderne piger. Pigerne i 9. kl har haft lidt længere tid til at vænne sig til deres kvindelighed, og jeg kan se, de også bruger den som blikfang, også for at få drengenes opmærksomhed.
Det ydre er vigtigt, men det indeni er vigtigere
Lad dig ikke forblænde, brug i stedet tiden på at observere pigers adfærd, samspil og så prøv at finde ud af, hvordan du vil klare dig i det spil. Du har god tid til at modnes og gøre dig tanker om, hvordan du kunne tænke dig at være som kæreste.
Hvilke værdier vil du sætte pris på ved dig selv især, men sandelig også ved pigen. En køn pige kan smelte mange drengehjerter, men vær mere opmærksom på, hvordan hun er som menneske.
Brug tiden til at blive klogere på dig selv og pigerne
Jeg synes, du skal give dig selv god tid og nyde forelskelsen og se om den holder. Nyd samværet med din skoleveninde og alle de andre, og lad tiden arbejde, for at du kan blive en god ven og med tiden en god kæreste for en sød pige. Nyd din teenage tid.
Læs også artiklerne:
Flirt - den vilde jagt efter en kæreste
Kærestepotentiale… eller en god ven?
Pigevenner og drengevenner
Den eneste ene
Hilsen Jytte Haven Nørgård, Familieplejer.