12-årig pige: Hvornår får jeg menstruation?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 12, men jeg bliver 13 om to måneder.

Jeg er i tvivl, om min menstruation kommer snart. Mine bryster er begyndt at vokse, men de er ikke så store endnu. Jeg har kønsbehåring og hår under armene. Jeg fik udflåd for ca. 2-3 år siden, og her for ikke så lang tid siden blev mit udflåd brunt. Jeg spurgte min mor, hvad det betød, og hun sagde, at det godt kunne være tegn på det.

Jeg har bare svært ved at tro på det, fordi mine bryster ikke er særlig store, og jeg ikke kan passe en bh. Min mor fik det, da hun var 13-14 år.

Håber I har svar på mit spørgsmål.

Hilsen anonym :-)

SVAR:

Kære Anonym

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg er glad for, at du har fundet frem til os og er så frimodig at stille spørgsmål til os.

Du spørger, om din menstruation mon snart kommer, og jeg kan godt forstå, du går og er spændt. Jeg vil forsøge at give dig et svar, men jeg har desværre heller ingen krystalkugle, der kan give et helt nøjagtigt tidspunkt.

Fysiske forandringer

Du beskriver, at dine bryster er begyndt at vokse, og du er ved at få kønsbehåring. Det fortæller mig, at din krop er godt i gang med at udvikle sig fra at være pige til at blive kvinde. Der er altså rigtig mange gode tegn på, at din krop gør klar til, at du snart får din første menstruation.
Brysterne og resten af din krop vil være i en forandringsproces de næste år, og det er helt normalt, at dine bryster ikke er vokset så meget endnu. Og så er det jo også forskelligt, hvor store kvinders bryster ender med at blive. Du kan læse meget mere om forandringen fra pige til kvinde i artiklen Fra pige til kvinde.

Menstruation

Du fortæller, at du er begyndt at få brunligt udflod. Hvor er det dejligt at høre, at du har snakket med din mor om de forandringer, der sker i din krop. Hun har fuldstændig ret i, at det brunlige udflåd kan være tegn på at menstruationen snart kommer. Når udflåddet er brunligt, er det for det meste, fordi der faktisk er lidt blod i det. Det kunne altså tyde på, at du allerede er tæt på at få en mere tydelig blødning: din menstruation.
Vi ved også, at der er noget arveligt i, hvornår den første menstruation kommer, så du kan godt bruge din mor som pejlemærke. Jeg vil opfordre dig til at læse mere i artiklen Den første menstruation.

Jeg håber, du kan bruge svaret til noget. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen. Når der sker så mange forandringer i kroppen, kan det være godt at dele tanker og bekymringer med nogle, der er tæt på. Jeg er helt sikker på, at din mor vil føle sig beæret, hvis du vil dele dem med hende.

Mvh Anna Kammersgaard