12 år og stadig forelsket - men hun slog op - hvad gør jeg?
Hej Adam og Eva. Jeg skriver pga at for ved ikke .... et år siden eller noget, var jeg kærester med en fra min klasse. Det dårlige var bare, at hun ville have det hemmeligt !:( har ikke helt regnet ud hvorfor :/ men da vi var kærester, ville hun ikke have, vi skulle ses, hvis nogen opdagede det så .... Der er bare også det, da vi var på lejretur med klassen, legede mange piger og drenge s p eller k og jeg ville ikke være med, men det var hun (kæresten), hvilket var rimelig irriterende . Men en aften skulle jeg på wc : D stødte tilfældigvis ind i hende, jeg stod bare øøøhhhhh men hun ! Kyssede mig faktist bare :) men en fra et andet værelse kom ud, da vi kyssede så alle fandt ud af det næste dag :"( så hun slog op, men har været forelsket siden !
Plzzz svar
Anonym, 12 år

SVAR:
Kære anonyme
Det er lang tid, du har være plaget af dette! Og det er meget forståeligt, at du synes, hendes signaler har været meget forvirrende og modstridende. For det er de!
I er begge i en alder, hvor det med kærester, kærlighed og parforhold bliver spændende. Hvordan skal man gribe det an? Skal man afprøve forskellige ting? Hvor seriøst skal man tage det? Og måske ser man slet ikke ens på, hvad tingene betyder. Film og blade kan også give meget opskruede og fordrejede forventninger til, hvad det handler om.
Pas på dig selv
Du føler det mærkeligt, at hun ønskede at holde kæresteforholdet hemmeligt. Det fortæller i hvert fald, at hun ikke følte sig sikker på, at det var dig, hun virkelig ville satse på. Hun ville gerne have lov til at afprøve i hemmelighed. Men det betyder så også, at du måske skulle passe på dig selv, ikke lade dig styre af hende. Selv om det kan være umådelig svært at styre, for følelser kan være meget stærke.
Det var hende, der tog initiativet og kyssede dig. Det var hende selv, der ”afslørede” jer for andre. Så det er rigtig hårdt, at det var hende, der dagen efter slog op med dig som konsekvens.
Du fortjener bedre
Min fortolkning af dette er, at hun ikke har taget dig seriøst som et medmenneske. Hun har brugt dig. Til at afprøve kæresteforhold, kys m.m., men når det får konsekvens, siger hun fra. Jeg synes ikke, hun har vist respekt og omsorg for dig, - ting som kendetegner et forhold, der skal vare ved.
Du har været forelsket siden, skriver du. Er det hende som menneske, du elsker? Eller er det følelsen af at have en kæreste, at få et kys, spændingen ved at lade forelskelse fylde, drømmene om at høre sammen med en pige, du savner?
Flyt focus til noget andet - nyd vennerne
Af respekt og omsorg for dig selv, synes jeg, du skal lade tankerne om hende hvile lidt. Prøv at flytte dine tanker til at dreje sig om andre ting, venner, fritidsinteresser m.m. Vær aktivt til stede i dit hverdagsliv f.eks. i skolen, vær interesseret i de mennesker, du færdes imellem. Hvis hun vil noget med dig, må hun henvende sig. Du har livet foran dig. Der findes andre piger. Du kunne øve dig i gode venskaber med piger. - Så er der nemlig ikke nær så meget på spil, og du får rigtig gode erfaringer, som du senere kan bruge i et mere seriøst kæresteforhold. Læs evt. artiklerne om venskab:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Held og lykke fremover!
Med venlig hilsen
Margit