12 år og forelsket. Skal jeg sige det?
Hej. Jeg er en dreng på 12 år, og alle mine venner har en kæreste; og når vi er på lejrskole, så skal de bare være i et rum og ligge under dynen. Man må kun komme ind med en kæreste, og der er den her pige jeg er forelsket i. Jeg tror lidt, hun er forelsket i mig, men jeg ved ikke. Jeg tør ikke snakke med mine venner om det, og hvis jeg siger det til hende, er jeg bange for at hun ikke tager det seriøst. Og jeg bliver helt vildt ked af det, når de går væk med deres kærester. Hendes veninder synes også, det er træls.
Skal jeg mande mig op og sige det? (stor chance for ydmygelse), eller skal jeg vente til hun spørger mig? (stor glæde). Men efter sommer kommer vi ind på en større skole, hvor der er andre drenge, og jeg bliver forfærdeligt ked af det, hvis hun får en anden. Hvis hun får en anden, skal jeg så tage det pænt, eller skal jeg så lade være med at snakke med hende? Svar mig helst inden den 20. juni, 2012. Jeg er også jaloux på mine venner, at de har en. Jeg ses ikke så tit med dem og blir ked af det, når de fletter fingre.
Mig, 12 år.

SVAR:
Kære dig på 12.
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Det er rigtig godt, at du tager dig selv alvorlig og søger svar og hjælp på det, du går og kæmper med.
Jeg forstår godt, at du synes, det er træls. Du har ingen kæreste selv, men det har alle dine venner. Så du står i en dobbelt smerte, hvor du både er ked af, at du ikke selv har en kæreste, og du føler dig afvist af vennerne, og ser ikke dem så tit, skriver du. Sikkert fordi de vælger at bruge tid på deres kærester.
Skal jeg sige det
Du spørger helt konkret, om du skal mande dig op og sige til hende pigen, at du er forelsket i hende.
Inden jeg svarer på det, synes jeg, du skal læse de her artikler, som handler om den fantastiske, men samtidig svære forelskelse:
Kærlighed og forelskelse
Forelskelse – en fantastisk følelse
Men skal du sige det til hende eller hvad?
Ja, det synes jeg, du skal. Jeg ved godt, at det kan være svært at skulle gøre det, meget svært endda. Du skriver, at du tror, hun måske også er lidt forelsket i dig. Ved at sige det til hende, kan du blive helt sikker på hendes følelser for dig. Måske går hun også rundt og ikke helt ved, hvad hun skal gøre – om hun skal sige noget til dig eller ikke.
Hvis du siger det til hende, så er der selvfølgelig en risiko for, at hun afviser dig, og siger, at hun ikke er forelsket i dig. Men se sådan på det, at så ved du det, og du kan komme videre derfra. Hvis du ikke siger det, så finder du ikke ud af det.
Det kan selvfølgelig godt være hårdt at få en afvisning, og det kan også godt tage tid at komme over den sorg. Og hvis det sker, så er det nødvendigt, at du bruger den tid det tager at bearbejde afvisningen.
Hvis du ikke siger noget til hende, så vil du gå rundt i uvished – og måske aldrig finde ud af, hvordan hun føler for dig.
Du skriver, at I skal på en større skole efter sommerferien, og du vil gerne have svar inden 20. juni. Jeg forstiller mig, at I skal have en afslutningsfest eller andet på den nuværende skole. Og måske har du tænkt, at det kunne være en anledning til at snakke med hende om det der. Uanset om det er rigtig gættet eller ikke, så synes jeg, du skal snakke med hende inden sommerferien.
Hvis hun får en anden
Du er også bekymret over, om hun mon får en anden dreng på den nye og større skole, og spørger om du skal tage det pænt eller lade være med at snakke med hende.
Det er helt sikkert en mulighed, at hun finder en anden dreng på den nye skole, hvor der sikkert også er ældre drenge end du selv. Jeg vil gerne udfordre dig til at mærke, om du stadig synes, hun er en god veninde, hvis hun finder en anden dreng og bliver kæreste med ham.
Uanset, synes ikke du bevidst skal lukke af overfor hende, men stadig se hende som en klassekammerat på lige fod med de andre. Det kan jo være, at I vil komme til at lave forskelligt gruppearbejde sammen, og så kan det jo ikke nytte, at du ikke vil snakke med hende.
Hvorfor er en kæreste vigtig?
Du er tolv år, og altså stadig meget ung og har hele ungdommen foran dig. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have en kæreste, når alle dine venner har det, men det er altså ikke sådan, at fordi man er tolv, så SKAL man have en kæreste for at være rigtig.
Derfor vil jeg gerne slutte af med at sige til dig, at det er godt at satse på venskaber, både med drenge og piger. Det er med til at udvikle dig og lære dig selv endnu bedre at kende i samspillet med vennerne. Også venskab med pigen som du er forelsket i. Ved at være venner, kan det udvikle sig i mange forskellige retninger. Og hvem ved, måske en dag bliver I kærester…
Du kan sikkert få noget ud af at læse de her artikler om venskab, som jeg har fundet til dig:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Og som det sidste har jeg fundet en artikel om jalousi og kærestesorg, som også kunne være relevant for dig.
Jalousi og kærestesorg
Hvis du har brug for at få uddybet noget af det, som jeg har skrevet til dig, eller du har andet, du kommer i tanke om, når du læser mit svar, så skal du endelig bare skrive ind igen…
God sommer og ferie til dig,
kærlig hilsen
Steen