12 år og forelsket - men han kan lide en anden - hvad gør jeg?
Hej AdamogEva, jeg er en pige på 12 år og jeg er forelsket i en dreng fra min klasse. Faktisk min bedste ven. Har været forelsket i ham 3 gange før (eller også er jeg aldrig stoppet). Og jeg ved, han også har været forelsket i mig før, i de mindre klasser. Igennem årene er vi bare blevet bedre venner.
For noget tid siden, nogle måneder, havde jeg en kæreste. Det viste sig så, at han var en nar. Nå, men alle sagde, at min bedste ven var jaloux. Vi var også lidt ved at glide fra hinanden, så jeg slog op med min kæreste. Efter det begyndte vi at skrive hjerter til hinanden og skrev til elleve om aften. Vi legede tit S, P eller K, over mobil. Og han begyndte at spørge, om jeg f.eks. var forelsket i en. Eller hvis jeg havde været sammen med en dreng oppe i klassen, eller bare snakkede om en, skrev han, om jeg troede personen var forelsket i mig. Det blev ved i noget tid, og jeg blev mere og mere sikker på, at han var forelsket i mig. Indtil den dag hvor han sagde til mig, at han var forelsket i en fra en anden skole. Kendte hende godt, hun er virkelig sød. Men nu tænker jeg på ham hele tiden og får ondt i maven af at tænke på, at han kan lide en anden. Hvad skal jeg gøre?
På forhånd tak, og undskyld det lange spørgsmål.
Ps. Det skal siges, at han driller mig en del. Såsom at prikke mig i maven, slå mig i røven og lege med min hestehale.
Den forvirrede, 12 år

SVAR:
Kære ”forvirrede”
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret over den situation, du står i. Ud fra det, du skriver, lyder det som om, din bedste ven er vild med dig, eller i hvert fald har været det. Du skriver ikke, om hans drillerier mv. er ophørt, efter at han er blevet forelsket i en anden pige, eller om han stadig gør det. Når man driller på den måde, som du beskriver, er det typisk fordi man gerne vil i kontakt med den, man driller, men ikke ved, hvordan man skal komme det på anden måde. Hvis han stadig driller dig, kan det godt være tegn på, at han stadig har et godt øje til dig.
Få en afklaring
Jeg vil anbefale dig at tage en snak med ham. Du skriver, at I er bedste venner, og jeg fornemmer, at det er noget I har været i mange år. Derfor kender I garanteret også hinanden rigtig godt og er måske også gode til at snakke sammen. Jeg synes, du skal finde en dag, hvor I er sammen og ikke lige bliver forstyrret af klassekammerater eller små søskende. Fortæl ham at du godt ved, at han er forelsket i en anden, men at du altså er blevet klar over, at du er forelsket i ham.
Jeg vil råde dig til at fortælle ham det ansigt til ansigt og ikke over fx SMS eller mobil. Når du fortæller det, mens I er sammen, kan du se og mærke hans reaktion, og på den måde bliver du hurtigt klar over, om følelserne er gengældte eller om han ikke er vild med dig. Er han ikke vild med dig, må du prøve at få tankerne væk fra ham og fokusere på noget andet (selv om jeg ved, det er nemmere sagt end gjort). Viser det sig, at han er vild med dig, kan I tage en snak om, hvad der så skal ske fremadrettet.
Jeg vil ønske dig held og lykke med at finde ud af, hvad din bedste ven føler for dig.
Venlig hilsen
Heidi B. Simonsen