12 år og forelsket i en på 14 - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej a og e. Jeg er en dreng på 12 år, der er forelsket i en pige på 14. Altså jeg går i 6. Hun går i 8. Når jeg siger forelsket, så mener jeg så meget, at hver gang jeg ser hende eller får et kram af hende, bliver jeg virkelig glad indeni. Hver gang jeg er trist, og jeg tænker på hende, bliver jeg glad igen, eller jeg græder pga., at det nok aldrig bliver hende og mig. :(

Vi er gode venner og går til en fælles sport, hvor vi "leger", at vi er kærester, og for at få de små til at tro på det, holder jeg om hende, og hun kysser mig nogle gange på kinden. Og jeg elsker det!!!

Mine venner siger bare: ”Hold nu op med at snakke om hende igen. Du kan kun lide hende, fordi hun har store bryster!” Det passer, men ikke at jeg kun kan lide hende derfor, jeg elsker hende virkelig for, hvordan hun er, fordi hun er rigtig sød.

Jeg fortalte det til hendes lillebror, som går i min klasse, og efter det var det, som om han begyndte at kunne lide mig mindre, men jeg tror, at han kan lide mig igen, fordi at det snart er et år siden, at jeg fortalte ham det, men ikke at forelskelsen startede. Jeg tror, at det er ca. halvandet år siden.

En af mine venner siger, at pigen har sagt, at hun synes, at jeg er lidt pæn, og det er jeg meget glad for. Jeg tror, at hun synes, at vi er meget barnlige pga. hendes lillebror, da han tåger forvirret rundt hele tiden. MEN, jeg er meget moden og så småt begyndt at komme i puberteten. Jeg er ret sikker på, at jeg er den mest modne i vores klasse, og derfor godt kan håndtere et forhold.

Vi er i elevrådet sammen, og når hun nogle gange henter mig fra time, så råber næsten alle noget som: "snav hende" eller "husk kondom" eller noget i den retning.

Mit spørgsmål er så: Hvad skal jeg gøre? Mine venner synes, at aldersforskellen er stor, og de ville have meget respekt for mig, hvis jeg fik hende, fordi at hun er en af de lækreste piger på skole. Skal jeg få en af mine venner, der er lidt ældre end mig, til at sige noget godt om mig, eller selv sige det på en måde, og hvis det, hvordan så? Eller skal jeg bare holde lav profil, som jeg gør nu, og bare glemme hende engang, men det ville jeg ikke kunne klare.

Kh den virkelig forelskede dreng, 12 år

SVAR:

Kære virkelig forelskede dreng

Du skriver selv, at du er meget moden af din alder, og det tror jeg er helt rigtigt. Du beskriver din situation og dine forelskelsesfølelser rigtig flot. Så godt at jeg næsten selv kan mærke dem.

Forelskelse

Forelskelse er en rigtig svær følelse. Den kan få en til at springe rundt af glæde, og man synes nærmest man svæver. Men når man ikke lige synes forelskelsen bliver gengældt, kan man føle sig i den dybeste og mørkeste kulkælder. Og det beskriver du også selv, at hun gør dig glad indeni, og det kan få dig til at græde, når du tænker på, at det nok ikke kan blive jer.

Hvis du har lyst, kan du læse mere om forelskelse her:
Kærlighed og forelskelse
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?

Hvad skal du gøre

Dit spørgsmål går på, hvad du skal gøre ved din forelskelse og din forhold til hende.

Du er 12 og hun er 14. En forskel på to år. Det betyder selvfølgelig noget i den alder, men jeg tænker ikke, det er urimeligt. Hvis nu det var 22 og 24, så ville det jo nærmest være som jævnaldrende. Så det er ikke det, du skal bekymre dig så meget om, tænker jeg, selv om to år i jeres alder godt kan betyde en del i forhold til modenhed. Men som nævnt fornemmer jeg, at du er meget moden.

Du spørger, om du skal få en ven til at sige noget godt om dig. Det kan du selvfølgelig godt, men det er ikke sikkert, at du bliver så meget klogere af det. Mit råd til dig er, at hvis du virkelig ønsker at vide, hvad hun tænker og føler om dig, så er du nødt til at sige til hende, hvordan du føler for hende, og spørge om det mon er gengældt.

Jeg ved godt, at det kan være rigtig, rigtig svært. For du gør dig selv meget sårbar i den situation, og kan risikere, at hun siger nej til at I skal være kærester, eller at hun ikke har de samme følelser for dig.

Du skal også være opmærksom på, at hvis du vælger at sige det, og hun fortæller at hendes følelser er anderledes, så er der en lille risiko for, at det kan gå ud over jeres venskab, så det bliver mere lukket.

Du skriver, at du vil få meget respekt blandt vennerne, hvis du bliver kærest med hende. Til det vil jeg sige, at det ikke må være derfor, du spørger hende. Det skal virkelig være fordi DU vil hende, og ikke på grund af andres meninger om det.

Jeg tænker lidt, at du leger med dine følelser, når I lader som om, at I er kærester ved den fælles sport. Det er helt klart noget som er med til at puste liv i din forelskelse. Og hvis hendes følelser for dig ikke er så varme, hvis du spørger, så vil den leg sikkert også stoppe.

Mit råd til dig er altså, at hvis du vil vide med sikkerhed, hvad hun føler for dig, så skal du snakke med hende. Med den risiko for, at du bliver afvist, men så ved du det i det mindste og må så forholde dig til det.

Læs også artiklen Et trin ad gangen er det mest sikre.

Alt det bedste til dig
Steen