12 år og brunt udflåd to gange. Var det menstruation?
Kære adam og eva.
Jeg er ret forvirret. Jeg har skrevet ind en gang før. Jeg havde brunt udflåd to gange. Hver gang var det i slutningen af måneden. Men det var i oktober og november, og jeg har ikke fået det siden. Var det så ikke menstruation alligevel? Og hvor lang tid kan der gå imellem menstruation?
Hilsen den forvirrede pige, 12 år
PS. Jeg elsker jeres side. Den har virkelig været en stor hjælp!

SVAR:
Kære Forvirrede pige
Jeg vil rigtig svare på dit spørgsmål. Jeg er glad for, at du kan lide vores hjemmeside, og at den er til stor hjælp for dig.
Det lyder helt sikkert som din første menstruation, du havde i oktober og igen i november. De fleste piger får deres første menstruation, når de er mellem 11 og 14 år.
Menstruationen kan variere meget i starten
Det kan godt være meget forvirrende i den første tid, når man får sin menstruation. Du kan læse mere i artiklen Den første menstruation.
Din menstruation kan være uregelmæssig de næste to år. Det vil sige, at du kan have kort eller lang tid mellem dine menstruationer. Der kan godt gå 4-6 måneder imellem. Nogle gange kan din menstruation være brunt udflåd, som de to gange, du har oplevet. Andre gange kan din menstruation være en almindelig blødning. Det er alt sammen normalt her de første par år.
Vær godt forberedt
Det er en god ide at have en lille pung/taske med i skole med et par bind og trusseindlæg. Så har du altid et bind klar ved hånden til næste menstruation. Har du lyst til at læse endnu mere, kan jeg anbefale de artikler og svar, der ligger under temaet: Pubertet - mest for piger.
Jeg håber, du fik svar på dit spørgsmål, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen
Hannah