12 år og afhængig af onani og porno – kan I råde mig?
Hej, jeg er 12 år gammel og har seriøst brug for hjælp. Jeg er meget fremme af min alder at være og har været det lige siden, jeg var 11 år gammel. Siden jeg var 11 år gammel, begyndte jeg at onanere, mens jeg så porno, og det er bare blevet værre siden. Nu onanerer jeg hver eneste dag og nogle gange flere gange om dagen, og jeg kan ikke stoppe.
Jeg vil især gerne stoppe, fordi min penis bliver mere og mere skæv og er altid stiv. Jeg beder dig give mig nogle gode råd, til hvordan jeg kan stoppe, jeg har prøvet så mange ting selv og kan ikke stoppe uden noget hjælp.
Tak for din forståelse :)

SVAR:
Hej
Mange tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Jeg håber, at jeg med mit svar kan hjælpe dig videre i din kamp. Du beskriver, at du selv har forsøgt mange forskellige ting for at stoppe, men at der ikke er noget, der har hjulpet dig. Derfor er jeg glad for, at du har taget skridtet videre og spørger efter nogle gode råd.
Gode råd til at bryde afhængighed af porno
Jeg ved ikke, hvor godt kendt du er med denne hjemmeside. Men en hurtig søgning på ordet porno giver dig rigtig mange gode råd og inputs, som andre før dig har fået. Så det er bare med at gå på opdagelse, hvis du vil vide mere, eller hvis du ikke synes, du kan bruge dette svar. Se fx de her svar til andre:
Hvordan stopper jeg min pornoafhængighed?
Hjælp! Hvordan stopper jeg med porno?
Seksualiteten vågner
Det er spændende, når de seksuelle følelser vågner i puberteten. Det er en helt naturlig del af udviklingen fra dreng til mand. Der er en masse nye indtryk og følelser, man bliver nødt til at forholde sig til og udforske. Porno er i dag så frit tilgængeligt, at det først og fremmest er her, mange forsøger at stille deres nysgerrighed, og rigtig mange oplever, det er svært at stoppe med at se det igen.
Onani næppe skyld i skæv penis
Du skriver, du gerne vil stoppe, fordi din penis er stiv hele tiden, og at den er blevet skæv. Uden at have nogen lægefaglig viden tror jeg godt, jeg kan udtale mig om, at skævheden nok ikke skyldes onani. Vores kroppe er meget forskellige, og nogle af disse forskelligheder bliver særligt tydelige, når kroppen modnes og udvikles. Vi må bare acceptere, at vi er, som vi er, og at vaterpasset eller den retvinklede trekant ikke passer ret mange steder på menneskekroppen.
Porno påvirker
Der findes dog mange andre gode grunde til at stoppe med at se porno. Her har jeg fundet et par artikler, som beskriver, hvad porno gør ved os:
Porno virker som narko på din hjerne og Porno skader din sexlyst.
Der findes desværre ingen manual, som man kan følge og så automatisk slippe af med trangen til at se porno.
Vær ikke alene i kampen mod porno
Mange, der har kæmpet kampen, har nævnt, at den bedste måde at komme ud af det på er at tale med andre om det. Det bedste råd er derfor at finde en, som du stoler på, og som kan hjælpe dig i din hverdag. Måske kan aftalen være, at du ringer til ham, når du synes det er svært, eller at han jævnligt spørger, hvordan det går.
Flyt fokus
Et andet råd vil være, at du finder noget, du kan udfylde din tid med. For eksempel at være sammen med dine venner eller løbe en tur. Jo mere alene-tid du har derhjemme, jo større vil trangen ofte føles. Når du falder i, kan du bruge situationen til at finde ud af, hvornår din trang er særligt stærk. Var det fordi, du havde din computer/tablet med inde på værelset ved sengetid? Havde det været en dårlig dag i skolen, som du gerne ville glemme? Når du gør disse overvejelser, hjælper du dig selv til at se, hvornår du skal være særligt på vagt.
Men som sagt vil jeg opfordre dig til at gå på opdagelse i nogle af de andre svar og artikler her på hjemmesiden – både dem, som jeg har linket til i dette svar, men også søge på egen hånd ved at bruge søgefunktionen.
Jeg vil ønske dig held og lykke med din kamp.
Mvh Mikkel