11 snart 12 år – er det for tidligt at onanere?
Hej.
Jeg er 11 snart 12, og jeg onanerer næsten to gange om ugen ... Jeg ved ikke helt, om det er for tidligt, fordi jeg har aldrig haft samleje. Jeg føler mig selv ret moden, men tvivler på, om jeg har ret. Er det for tidligt? Jeg startede, da jeg næsten var 11.
Hilsen Anonym, 11 – snart 12 år

SVAR:
Kære anonyme pige.
Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk. Jeg er sikker på, der er en masse andre piger, som er glade for, at du har spurgt til onani. Du er nemlig ikke den eneste, som tænker meget over det.
Der er allerede skrevet mange gode artikler og svar om onani på AdamogEva.dk. Derfor synes jeg, du skal prøve at læse artiklen Om onani – mest for piger.
Selvom jeg tror, du vil finde mange af dine svar i artiklen, vil jeg alligevel gerne dele et par tanker med dig.
Seksualiteten vågner
Når man bliver 11-12 år, begynder der en udvikling i kroppen. En udvikling mod at blive en voksen kvinde. Det er helt naturligt og det er derfor vigtigt, at man lærer sin krop at kende – også med de nye ting, der sker og de nye tanker, der pludselig begynder at dukke frem.
Læs mere om alt det, der sker, i disse artikler:
Pigens kønsorganer
Fra pige til kvinde
Pubertet – en ekstrem forvandling
En af de ting der sker for mange er, at man opdager, at det er dejligt at røre ved sig selv på intime steder. Det kaldes onani og kan være en god del af en naturlig udvikling. Du skriver, at du er i tvivl, om det er for tidligt for dig at onanere, fordi du ikke har haft samleje endnu.
Onani og samleje
Jeg tænker, at onani og samleje er to meget forskellige ting, når man er så ung som dig.
Samleje er en handling mellem to mennesker, som elsker hinanden, og som ønsker at give hinanden det bedste og mest personlige og intime til hinanden. Derfor skal man huske at passe rigtig godt på sig selv og ikke give den gave væk, før man er helt sikker på, at det er den rigtige, der får den. Du kan læse mere om det i disse artikler:
Sex og følelser
10 gode grunde til at vente med sex
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Onani er derimod en måde for dig at lære din krop at kende på. Onani kan være dejligt og godt, men det kan også blive svært. Det bliver svært, hvis du nærmest bliver afhængig af det. Altså tænker på det hele tiden og næsten ikke kan lade være med at gøre det. Det skal være dig, der bestemmer over din krop og ikke omvendt.
Læs også disse svar:
13-årig pige: Er det sundt eller farligt at onanere?
Lyst til sex, men ved det er for tidligt – er der en måde at lindre det på?
Jeg håber, du kan bruge mine tanker til noget, og at du har fået svar på dine spørgsmål – ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Pas godt på dig selv de næste år, hvor du og din krop skal igennem en spændende udvikling sammen. Der er ikke andre til det end dig :)
Kærlige hilsner
Helle