11 år og kæresteproblemer – hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva. Jeg har skrevet før, men det du skrev er lidt svært. Jeg er tit nervøs i de ord, jeg skal til at sige og sådan noget. Men jeg har spurgt, om hun vil i biffen. Hun har sagt ja og sådan. Og om hun vil være sammen efter skole f.eks... Når jeg så spørger, kommer der ikke svar eller noget.. Jeg bliver lidt ked af det.

Jeg er ret følsom for tiden, og mine venner støtter mig ikke ligefrem. Min ven går og siger dumme ting om hende, og om hun går med BH, som han så åbenbart har et problem med... Jeg kan ikke lide, når de siger dumme ting om hende. Lige nu har min ven et problem med sin kæreste, og om han ikke ville blive ked af det, hvis de slog op.

Hvad skulle jeg gøre, hvis jeg havde det sådan? Jeg tænker super meget på vores forhold, og jeg bliver lidt trist, når hun skriver: "Kan vi ikke få et mere seriøst forhold." Jeg synes, vi har et seriøst forhold, og hvad skal vi gøre ved det. Hun har masser af hemmeligheder for mig, men det er så også OK. Men hvad skal jeg svare til det andet om et seriøst forhold? Vi har nok det mest seriøse forhold som muligt. :) Håber i vil svare hurtigt igen. :D

T, 11 år

SVAR:

Kære T

Tak for dit brev. Du skriver, at det sidste svar, vi sendte dig, var lidt svært. Måske skal du klikke dig ind på de artikler, vi anbefalede dig at læse, og læse dem igen. Jeg tror, de kan give dig noget vigtigt:
Er der nogen der kan li mig?
Gode venner
Pigevenner og drengevenner

Kig også på denne artikel, som fortæller dig om de forskellige stadier, der er fra venskab til kærester. Jeg tror, du kunne have glæde af at læse den:
Et trin ad gangen er det mest sikre.

Venskab og ikke kærester

Jeg tror, et af dine og din kærestes problemer er, at I har for travlt i forhold til jeres alder. Det er de færreste, som indleder seriøse kæresteforhold, når de er 11 år, og jeg vil også kraftigt fraråde jer at forsøge på det. I stedet synes jeg, I skal bruge jeres tid og energi på at lære hinanden godt at kende igennem venskab. Selv om du måske kan synes, det lyder lidt hårdt, må jeg sige, at I hverken følelsesmæssigt eller fysisk er nok udviklet til at være seriøse kærester. I jeres alder er det meget bedre at hygge sammen med de andre kammerater eller være sammen hjemme, hvor I kan spille spil, dyrke noget sjov sport, se film eller lytte til musik og andre sjove ting.

Jeres kroppe og psyke har lang tid foran sig, hvor de skal udvikle sig. Senere, når I er blevet ældre, kan I evt. blive seriøse kærester. Med seriøse kærester mener jeg, at I deler tætte følelser, kysser og holder i hånden. Det bedste råd, jeg kan give dig lige nu, er at aftale med din kæreste, at I fortsætter som rigtig gode venner, fordi du rigtig godt kan lide hende. Måske kan du vise hende dette brev, hvis det er svært at forklare hende det.

Hvorfor din kæreste er tavs

Du skriver, at din kæreste bliver tavs, når du spørger, om hun vil være sammen. Måske er det også et udtryk for, at hun slet ikke er parat til at være i et rigtigt kæresteforhold endnu. Måske vil hun bare gerne være skole- og sms-kæreste og ikke være sammen privat.

Stå op for dine venner

Jeg kan godt forstå, du bliver vred, når dine venner siger dumme ting om den pige, du godt kan lide. Det er godt, hvis du forsvarer hende og får dine venner til ikke at tale dårligt om pigerne omkring jer. En god ven er én, som prøver at stoppe det, når nogen taler dårligt om de andre.

Brug de voksne til at dele følelser

I din alder kan det være rigtig godt at tale med en voksen om de følelser, du har. Hvis du ikke synes, du kan tale med din mor eller far, kan du måske tale med en anden voksen i familien eller i klubben, til sport eller et andet sted, du kommer. Du kan også bede om at tale med din lærer en dag bare jer to. Det er godt at knytte sig til en voksen i din alder, fordi der sker så mange forandringer, at du kan blive ked af det og forvirret ind imellem. De voksne har selv prøvet det og kan hjælpe dig med at forstå, hvad der sker.

Jeg håber, du kan få et langt og godt venskab med din veninde.

Kærlig hilsen fra
Lise Berggren Smidt