11 år og forelsket i ældre fyr, hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Jeg er vild med en dreng, der er ca. 13-14 år, men jeg er bange for at sige det til ham, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal sige det. Det føles mærkeligt, hvis en 5.kl. er vild med en 8.kl.

Jeg er også bange for at blive gjort til grin, og hvad ville han ikke tænke. Det bliver også irriterende, hvis han griner, da vi begge er med i elevrådet.

Please hjælp mig!

Anonym, 11 år

SVAR:

Kære anonyme:

Tak for dit brev og dit spørgsmål, det vil jeg gerne forsøge at svare på.

Pubertet og forelskelse

Tillykke med at du er blevet forelsket, det er en rigtig dejlig følelse, som du bare skal nyde. I din alder er du lige i starten af puberteten, hvor der sker rigtig store forandringer i din krop og dit følelsesliv, og en af dem er, at følelserne kan forandre sig og blive til forelskelse. Det er helt naturligt og gode følelser.

Jeg har her lige lagt et link ind itl en artikel, som handler om puberteten og de forandringer, der kan ske for dig i denne tid: Pubertet - en ekstrem forvandling.

Følelser skifter

Samtidig vil jeg alligevel anbefale dig at vente lidt med at sige noget til ham, det vil jeg, fordi følelserne hele tiden skifter, når man er i din alder. Det, der nu føles som forelskelse, kan også være beundring, og de følelser, du har lige nu, kan forandre sig hurtigt, så det er vigtigt, at du tager dig god tid til at mærke, hvad det hele er for noget.

Samtidig er det rigtigt, som du skriver, det er svært at forudsige, hvordan han reagerer, fordi han også er midt i den omvæltning, puberteten er, og det kan for drenge være svært at kapere, hvis en yngre pige vil være kæreste med ham. Selvom det ikke er så mange år, der er forskel på jer, kan det i jeres alder føles som rigtig meget, når der er tre år imellem jer.

Pas godt på dig selv

For mig er det vigtigt, at du passer rigtig godt på dig selv. Det er svært ikke at skulle gøre noget ved det, når man er meget forelsket, men når du er i puberteten, er du også meget sårbar og hudløs, og hvis du bliver såret kan det få betydning for forelskelser fremover, og det ville være rigtig synd. Du kan læse mere i vores artikler
Plusser ved at vente med at få en kæreste
Pigevenner og drengevenner

og i det her svar til en anden:
Han sender forvirrende signaler - kan han li mig?

Prøv at blive venner

Som sagt synes jeg, du skal være forsigtig med at udlevere dig selv og din forelskelse, men det betyder ikke, at du ikke kan forsøge at blive venner med ham. Så kan du mærke, hvordan han er og fornemme, hvordan hans følelser er for dig. Der er mange ting man kan gøre sammen uden at være kærester, og I er, som jeg forstår det, i elevråd sammen, så det er noget, I allerede nu kan være sammen om.

Håber du kan bruge mit svar, ellers må du gerne skrive igen.

Hilsen
Kirsten Kirk Christensen