11 år - min veninde og jeg glider fra hinanden - hvad gør jeg?
Hej.. Jeg og min bedste veninde er ved at glide fra hinanden nu, når vi er kommet i 5 klasse, for hun er begyndt at interessere sig meget for drenge, men det er jeg ikke så meget og jeg vil gerne være sammen med hende, men hun er sammen med nogle at de drenge, der driller mig meget og dem vil jeg ikke være sammen med og jeg kender hende godt nok til at vide, at hun vil blive virkelig sur på mig, hvis jeg sagde, at jeg ikke vil være sammen med dem, fordi de driller mig... Og det er det, jeg ikke vil ha
S, 11 år

SVAR:
Hej S
Det er rigtigt flot og modigt af dig som 11-årig at skrive til brevkassen. Ved at skrive og spørge om noget giver det mulighed for at gøre noget ved det, der driller en.
At være sig selv
Det første jeg lægger mærke til er, at du fortæller, at du ikke er så meget til drenge. Godt gået, at du holder fast i, at sådan er det at være dig nu. At holde fast i sig selv og at mærke, hvad der er godt for mig, er en meget vigtig ting at øve sig i. Det er du allerede i gang med. Tillykke med det.
At være forskellige
Det næste er, at det lyder til, at din veninde og dig er hver jeres sted mht. drenge. Din veninde går op i dem. Du gør ikke. Forståeligt at det er frustrerende. Hvad kan du så gøre? Jeg har tænkt nogle punkter igennem.
- Kan du tænke:
1: Det er OK, at jeg ikke går så meget op i drenge.
2: Det er OK, at hun går op i drenge.
Ved at tænke sådan giver det mulighed for, at du respekterer både dig selv og hende.
At glide fra hinanden
Du fortæller, at du og din veninde er ved at glide fra hinanden. Du skriver alligevel, at du gerne vil være sammen med hende.
- Prøv at overveje de næste punkter:
3: Er tiden inde til, at du ser dig om efter andre piger i din klasse? Det kan gøre ondt at slippe sin veninde, men vil det i virkeligheden være godt for dig?
4: Er der en ny måde at være sammen med din veninde på? F.eks. at du inviterer hende hjem til dig, hvor I laver noget kreativt og får fokus på noget andet end drenge.
5: Kan du finde mod til ærligt at sige til hende, hvordan du har det, og at I snakker om, hvad I kunne lave sammen. På den måde kan der blive mulighed for, at du finder ud af, om der er noget at bygge videre på sammen med hende.
6: Kan du bruge din klasselærer som hjælp til at få stoppet drillerierne?
Måske kan du have glæde af at læse artikler under temaet: Pubertet - mest for piger
Her er nogle forslag:
Pubertet en ekstrem forvandling
Hvem er jeg?
Gode venner
Er der nogen der kan li´mig?
Jeg ønsker det allerbedste for dig. At du må have et godt skoleår, hvor du finder frem til nogle veninder, som du kan nyde at være sammen med. Og, fortsæt med at være dig selv.
Rigtig mange hilsner
Hanne Esmarch