1 ting kunne have ændret hele mit liv - hvad gør jeg nu?
Hvis jeg kunne ændre en ting, så skulle det være, da jeg sage nej til Line. Jeg ville ønske, at jeg bare kunne sige ja, da hun spurgte mig, lige nu vil jeg give alt for at sige ja dengang.
Jeg har kunnet lide hende i lang tid, i hver fald siden 3. klasse og nu går jeg i 7. og er 14 år.
Men her er min historie.
Jeg var lige startet i 3. klasse, mig og mine venner hyggede os altid, men efterhånden blev jeg forelsket i en, der hedder Line. Line var sød og sjov og på en måde gik tiden. Mig og mine venner hyggede os, mens jeg kiggede efter Line i al hemmelighed.
Da vi fik sommerferien, kunne man komme op på min SFO, hvis man kedede sig. En af dagene var Line der også, vi hyggede os. Så spurgte Line, om jeg ville med hjem til hende, det gad jeg godt,. Da vi var hjemme hos Line, spille vi wii, og så sagde hun, at hun kunne lide mig. Jeg blev glad, bange og nervøs, men jeg blev så nervøs, at jeg lod det gå forbi, og hun troede, at jeg var forgabt i spillet. Da jeg skulle hjem, gik tiden med at tænke på Line hele sommeren.
Efter sommeren startede jeg i 4. En dag, da vi havde projekt , skriver Line et brev, som Maria gik hen til mig med. Jeg spurgte, hvem det var fra og Maria sagde, det var Line. Der stod: Sæt x i ja eller nej til at jeg kunne lide Line. Jeg kunne god lide hende, men igen var jeg nervøs, så jeg skriver måske. Hun og hendes ven spurgte mig mange gange. Til sidst sagde jeg nej, det skulle jeg aldrig have gjort, og så gik tiden.
Men i 5. klasse skulle jeg gå på en anden skole, fordi jeg har problemer med dansk, men i 5. tog jeg mig sammen og skrev, at jeg godt kunne lide hende over facebook.
I 7. klasse kom jeg tilbage til min gamle skole, men jeg går ikke i klasse med hende mere og hun har ikke facebook mere, så jeg kan ikke tale med hende, men hver nat, kan jeg ikke sove, fordi jeg ligger og tænker på hende.
Jeg bliver nervøs, fordi jeg synes, at jeg er grim (ikke flot) og jeg er lille, selv min lillebror er højere end mig.
Jeg håber at I kan give mig en råd, om hvad jeg skal gøre?
Villiam, 14 år

SVAR:
Kære Villiam
Mange tak for din mail til AdamogEva.dk
Jeg synes, det er flot, at du vælger at skrive, og på den måde prøve at finde en løsning på det, du synes er svært. Det er godt gået.
Det er den, du er som menneske, der er det vigtigste
Jeg vil prøve at give dig lidt tilbagemelding på din henvendelse. Måske du ikke er enig i min betragtning...
Det første, jeg vil nævne i forhold til det, du skriver, er det, du nævner omkring dit udseende. Du nævner dit udseende og beskriver dig selv som "grim (ikke flot)".
Jeg tænker, at hvis du ikke ligefrem lugter og er møgbeskidt, så er det ikke nødvendigvis det ydre, dit udseende, der betyder, om du er smuk, men den du er. Altså hvordan du er som ven. Hvordan du er sammen med mennesker.
Ser du dig omkring, vil du kunne se mennesker, som du ikke vil kalde smukke og alligevel har de evnet at finde en kæreste eller en ægtefælle. Så det jeg vil understege er, at det ikke kun er udseendet, det kommer an på.
Kontakten med Line er op til dig
Jeg ved intet om, hvordan Line føler for dig i dag. Som jeg forstår ud fra din henvendelse, lyder det til, at I går i samme skole, men ikke i samme klasse. Mon I stadigvæk mødes??
Hvis Line på nogen måde skal vide, hvad du føler for hende, er du nødt til at fortælle hende det. Hun må have at vide, at du er ked af, at du sagde det, du gjorde, fordi du var usikker / bange. Det kunne være en god ide at fortælle Line det, dit brev til AdamogEva.dk indeholder. Dog tænker jeg, at det vil være en god ide, at du begynder at være sammen med Line, altså at I blive venner, før du fortæller hende alt - hvis det er en mulighed.
En anden mulighed kunne også være, at du skriver et lille brev til hende og fortæller hende noget af det, du føler for hende. Du kan ikke regne med, at hun fortæller sine følelser for dig, altså at hun tager initiativet igen, når du har sagt fra før. Jeg tror simpelthen, du bliver nødt til at tage initiativet og åbne dig lidt. Så kan du jo se, hvordan hun reagerer. Hun er måske blevet skuffet, da du sagde fra i forhold til hende.
Så derfor, Villiam. Jeg tror ikke, du kommer uden om at måtte tage initiativet.
Jeg vil ønske dig held og lykke til at få taget kontakt til Line.
Mange hilsner fra Dennis.
Leksikon
Læs mere her
Det er ikke godt, at mennesket er alene ...