Voldsomt øm i skeden – hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej, jeg skulle til en gynækologisk undersøgelse for at finde ud af, hvorfor jeg var så øm i skeden, men hun kunne slet ikke undersøge mig pga. smerter. Så kom jeg i fuld narkose, men de sagde, alt så fint ud, dog var der ikke så meget plads, så de skar i jomfruhinden.

Men de kunne ikke give et svar på, om smerterne skyldes noget psykisk. Jeg kan slet ikke få en finger eller tampon op, uden at det gør voldsomt ondt. Og jeg kan godt glemme samleje. Det eneste råd var lokalbedøvende creme, men det kan jeg jo ikke bruge, når jeg ikke kan røre, hvor det gør ondt.

Hvad gør jeg :-(?

Mvh J, 19 år

SVAR:

Kære J

Jeg er ked af at høre, hvad du har været igennem uden at få det rigtige svar eller den rigtige hjælp. Du giver ikke så mange oplysninger om problemets omfang, men det, du beskriver, kan lyde som vulvodyni eller vaginisme.

Vulvodyni er kronisk ubehag, smerter eller en brændende fornemmelse ved de ydre kønsorganer uden nogen synlige forandringer. Måske kan der være let rødme eller irritation af huden. Smerterne kommer fra skedeindgangen, sjældnere klitoris. De udløses typisk i forbindelse med samleje, men kan også udløses ved cykling, indsætning af tampon, langvarig siddende stilling og ved brug af tætsiddende tøj.

Vaginisme er vedvarende eller tilbagevendende vanskeligheder med at føre fx penis eller finger ind i skeden, trods kvindens udtrykte ønske om sex. Denne smerte er udtryk for en psykisk reaktion, hvor kvinden forbinder seksuel aktivitet med smerte og frygt. Der er opstået en fobi mod enhver form for indtrængning i skeden. Tanken om eller forsøg på indtrængning giver ufrivillige muskelsammentrækninger omkring indgangen til skeden. Kvinder med vaginisme vil også have problemer ved gynækologiske undersøgelse og kan have vanskeligheder med at bruge tamponer.

Opsøg den rette hjælp

For at behandle disse tilstande, skal man finde ud af, hvornår og hvordan problemet begyndte. Du skal kontakte din læge, som kan henvise dig til videre undersøgelse og evt. behandling på en gynækologisk afdeling på et sygehus, hvor der er en specialist på området eller lægeligt uddannet sexolog. En af behandlingsmulighederne er at anvende bedøvende creme ved samleje. Men det kræver, at du har fået en god forklaring på problemet og føler dig tryg ved det.

Jeg vil opfordre dig til at læse artiklen Vejen til god sex.

Håber det var svar på dit spørgsmål.

Kærlig hilsen
Signe Engholt Andersen