Vil virkelig gerne en kæreste - kan I hjælpe mig igen?

Vis spørgsmål

Hej Adam & Eva (eller rettere Anja Kaas). Jeg har tidligere skrevet denne besked til jer (Link sat ind i svaret nedenfor), hvor jeg beskrev mit problem med, at jeg hurtigt mister interessen for en fyr. Jeg fik hurtigt svar, og jeg har nu grublet over svaret i et stykke tid.

Svaret passede rigtig godt på mine følelser og fik mig til at tænke over, hvilket svigt jeg kunne have oplevet og som kunne havde forårsaget den situation, jeg står i nu. Jeg er nu kommet frem til, at jeg som ca. 11-årig havde en bedsteveninde, som jeg stod meget nær (!!!). Når hun ikke tog i skole, gjorde jeg heller ikke og omvendt, men så en dag stoppede hun fra den ene dag til den anden med at gå i skole og jeg var virkelig ked af det og hjælpeløs, og ville ikke gå i skole mere. Indtil mine forældre valgte at sende mig til psykolog, da jeg pludselig følte, at jeg stod helt alene, og havde svært ved at få nye venner. Jeg gik der et stykke tid og begyndte nu at få en masse gode venner og har det helt fint i dag, til trods for dette problem og at jeg har lidt lavt selvværd.

Mit spørgsmål til jer er så (eller rettere til Anja Kaas, der har besvaret min forrige besked), om det kan være det, der kan være skyld i mine problemer i dag, og hvad jeg skal gøre for at komme videre, for vil virkelig en kæreste, og er mega træt af mit problem.

Håber i endnu engang vil hjælpe mig, da det hjalp mig sidst, men også da jeg stadig ikke er helt afklaret.

Med venlig hilsen

Den stadig lidt fortvivlede :(

SVAR:

Kære ”Fortvivlede”

Hvor er jeg glad for, du i tillid til mig vender tilbage igen. Læs tidlige spørgsmål og svar her. Det, du fortæller om din oplevelse med veninden, der bare forsvandt, giver rigtig god mening. Det, vi som mennesker skal forstå, når vi oplever episoder, der har gjort os kede af det eller forskrækkede, er, at de oplevelser kan fortsætte med at udvikle sig inde i vores skrøbelige tanker og følelsesliv.

Fornuften kan glemme men følelserne husker

Din krop husker, at du blev forladt. Du havde vist tillid, sluppet alle forbehold og givet dit hjerte til en veninde. Pludselig kom hun ikke i skole mere. De voksne havde måske bestemt, at din venindes familie skulle flytte. Det bliver børn ikke altid spurgt, om de har lyst til. En dag er det bare sket, og I var så små, at I ikke fik lavet en aftale om at udveksle adresser og telefonnumre eller lignende.

Herfra kommer måske din oplevelse af, at man kan miste det vigtigste holdepunkt fra det ene øjeblik til det andet – uden forvarsel. Det kan være ødelæggende for din evne til at turde tro på kærligheden og tilliden igen.

Godt dine forældre tog hånd om dig dengang, og sendte dig til professionel hjælp.

Et lille bitte selvværd KAN FYLDE DET HELE

Måske er der andre ar på følelseslivet. Du nævner selv, at dit selvværd driller dig. Dét er noget, du kan arbejde meget med. At lære at elske sig selv tager tid. Der kan være mange omkring dig, der synes, du er sød og dejlig, og også husker at fortælle dig det. Men så længe din indre stemme fortæller dig, at du skal tvivle på, at du er værd at elske, så hjælper deres søde ord ikke så meget.

Du bliver nødt til at begynde at tænke og tale pænt til og om dig selv. Du skal prøve at finde ud af, hvad der er vigtigt for dig, og hvad du godt kan lide. Når du har gjort det, skal du prøve at fortælle andre om det.

Når du oplever, at nogle ikke er enige i dine meninger eller udfordrer dig, så skal du prøve at tænke på at meninger gerne må være forskellige. Du skal sige til dig selv, at du er god nok, selvom du mener noget andet, og at andre mennesker stadig vil være dine venner, selvom I ikke mener det samme om alting.

Et solidt ståsted skal hjælpe dig, når andre udsætter dig for stormvejr

Du skal arbejde med dit ”fundament” = det solide tæppe, du skal stå på. Du skal være glad for dig selv, uanset hvad andre synes. Der er så mange mennesker i verden, der skal nok være nogen et sted, der mener det samme som dig, men det er ikke sikkert, at det lige er dem, du oftest er sammen med. Hvis du synes, at dem, du omgås, er alt for forskellige fra dig, kan det jo være, du en dag må flytte til en anden by, begynde på et andet studie, finde et andet arbejde eller en anden kæreste.

Det er så vigtigt, at du kan være dig selv, stå ved dig selv og holde dig selv ud.

Kærligheden kommer, når du ved, HVEM du er

Når du så har arbejdet med HVEM du er, og at du godt kan elske dig selv, så bliver det lettere med kærligheden. Så vil den rette fyr kunne se, HVEM du er, fordi du nu også selv ved det. Så bliver han forelsket i dig, og ikke i én, du tror, du skal være. Det kan sagtens være, at du fortsætter med at blive fascineret af nogle forskellige fyre, som du kunne tænke dig at blive kæreste med. Men prøv at lære dem at kende, og afprøv om du kan få lov til at være dig selv, om du må mene det, du mener, og om vedkommende er god for dit selvværd ved at give dig plads til at være dig, og ved at elske dig for at være dig selv.

Udviklingen mod dit mål kræver måske støtte

Det kan godt være, at du ikke kan klare al arbejdet selv. Måske skal du igen tale med en professionel omkring udvikling af et godt og sundt selvværd. Måske kan du gå på biblioteket og låne bøger om selvværd/selvudvikling. Du kan søge på nettet.

Sørg for at omgås mennesker der er sikre på sig selv og deres egene holdninger, mennesker som ikke er hårde i munden, når du ikke mener det samme. Led efter mennesker, der giver dig plads, taler pænt til og om dig, og som ikke holder dig nede.

Dyrk dine succes’er

Du skal huske, at det væsentligste arbejde ligger hos dig selv. Du skal heller ikke være hård ved dig selv. Det kan du komme til at være, når du bebrejder dig selv, at der var noget, du ikke nåede, ikke gjorde, eller noget, du gjorde, som var en fejltagelse. Evaluér på de gode ting, du gør, i stedet for at dyrke de fejltagelser, du begår. Tro mig: Fejltagelser gider man ikke lave for mange af, dem skal kroppen nok huske, uden at du behøver at dyrke, hvad du gjorde forkert. Arbejd i stedet med de gode ting, du gør for dig selv og andre, og ros dig selv for dem. På denne måde udvikler du kærlighed og venlighed overfor dig selv frem for nedgørende og ødelæggende tankemønstre.

Jeg håber, de mange ord kan give dig lyst til at finde ind til, hvem du er, og hvordan du kan komme til at elske dig selv, så andre kan få lov til at elske dig.

Tak fordi du skrev ind igen. Held og lykke med at dyrke det gode selvværd.

De bedste hilsner

Anja