Vil selv bestemme over mit sexliv – tilgiver Gud mig?

Vis spørgsmål

Kære adamogeva.

Jeg er en 17-årig kristen pige. Jeg finder ofte trøst i min tro og føler, at jeg har fundet en tilgivende Gud.

Her på den sidste tid har jeg gået og tænkt over nogle ting, som jeg ikke rigtigt føler, jeg kan få svar på, da jeg ikke befinder mig blandt andre troende folk, som forstår mig.

Jeg har haft sex og onanerer ofte, og det går mig meget på, om Gud ikke kan lide mig på grund af det. Jeg gør også andre ting som at bagtale folk og lyve (kun små hvide løgne). Men det tynger mig, at jeg nogle gange føler, at Gud ikke bryder sig om mig. Men mange af de ting jeg gør, f.eks. sex, kan jeg slet ikke se det forkerte i. Jeg ved godt, at Gud gerne vil passe på os, men inderst inde synes jeg, at når det kommer til sex, er jeg min egen herre. Jeg søger alligevel om tilgivelse og føler, jeg får den. Men AdamogEva, tror I også, jeg gør det? Og vil der være en plads i Himlen til mig på trods af mine synder?

Til sidst vil jeg gerne lige slutte af med at spørge jer, om I tror på Helvede? Jeg bekymrer mig, om nogle mennesker (mig selv deriblandt) kommer til at opleve sådan et skrækkeligt og uudholdeligt fænomen.

Mange hilsner fra mig

SVAR:

Kære dig

Du stiller mange og meget vigtige spørgsmål. Jeg tager dem lidt af gangen.

Kan Gud lide mig?

Kort sagt er Bibelens svar på det spørgsmål: JA! Gud elsker hvert eneste menneske. Han har skabt dig. Han kender dig. Han elsker dig højere, end selv dine forældre gør. Du spørger, om han bliver ved med at kunne lide dig, når du gør noget, han synes er forkert. Det spørgsmål kender alle kristne. For det er så svært for os at tro på Guds ubetingede kærlighed. Vi elsker desværre mest med betinget kærlighed som i: Vi elsker den anden, hvis … vedkommende er god mod os, … opfører sig, som vi ønsker, osv. Og vi elsker personen højere, hvis han/hun er sådan, som vi godt kan li’ det.

Sådan er Gud ikke. I hans øjne er vi alle sammen absolut IKKE sådan, som han godt kan li’ det. Gud skabte os til fuldkommen kærlighed. Men lige siden Eva og Adam har mennesker valgt, at vi selv vil være gud og selv vil bestemme over vores liv. Det har skabt stor afstand mellem Gud og os. Men Gud elsker os så meget, at han lod Jesus fjerne afstanden, så han kunne få fællesskab med os igen. Det er en lang og dejlig historie, der ikke er plads til at fortælle i dette svar. Du kan læse mere om det i vores artikel Du er meget værd!

Gud kan ikke lide det ukærlige

Når Gud taler om “kærlighed” i Bibelen, mener han noget meget dybt. Han mener, at den, man elsker, sætter man (mindst) lige så højt som sig selv! Man sætter personen så højt, at man er villig til at ofre af sit eget, for at den anden skal have det godt. Ligesom Gud og Jesus selv gjorde.

Alt, hvad der ikke lever op til denne kærlighed, kalder Gud for “ukærligt”. Det kristne fagudtryk for det er “synd”, der betyder “adskillelse” eller “at ramme helt ved siden af målet”. Synd er fx, at man ikke hjælper andre, når man kunne have hjulpet. Eller at leve på en måde, der giver mere plads til mig selv end til de andre omkring mig. Eller når jeg lever uden at tænke på Gud og på, hvordan jeg gør ham glad og giver ham plads i mit liv. Alt det er ikke-kærligt. Og det kan Gud ikke li’ – for det var det, der skabte afstanden mellem ham og os. Alt det er årsag til, at der er så meget ondt og lidelse i verden.

Gud kan lide den, der gør det ukærlige

Du nævner nogle eksempler på ukærlige ting i dit liv: bagtalelse og løgn. Ligesom alle andre kristne vil du med tiden blive mere klar over, hvor fantastisk Guds kærlighed er – og dermed også se mere af, hvor lidt dit liv lever op til hans kærlighed. Men Gud elsker os stadig. Så når vi beder om tilgivelse, kan han tilgive os på grund af det offer, Jesus bragte på korset. Det er totalt befriende.
Det ukærlige er stadig lige ukærligt. Derfor ønsker Gud naturligvis også at få lov til at omforme os, så vi lever mere kærligt. Ikke fordi han så bedre kan li’ os. Men fordi det er bedst for både mig selv og andre, at jeg lever så kærligt som muligt.

Som jeg nævnte før, skabte synden adskillelse mellem Gud og os. Og det gør den stadig. Derfor er det ikke ufarligt at lade synden fylde i mit liv. Fordi den gør, at jeg kommer på afstand af Gud og kan miste kontakten til ham. Det er jo egentlig ret indlysende: Hvis man hele tiden kun tænker på sig selv og slet ikke ønsker at gøre det godt for sin kæreste, så skaber det afstand mellem mig og kæresten. På samme måde er det ikke godt for mit forhold til Gud, hvis jeg bare vælger at synde, selvom jeg ved, det er forkert.

Sex, følelser og Gud

Du skriver, at du har haft sex og ofte onanerer. Når du oplever det som noget, der kunne være et problem over for Gud, regner jeg med, du mener sex og onani på måder, der ikke følger Guds brugsanvisning.
Du skriver, at når det kommer til sex, vil du gerne være din egen herre. Det er jo netop problemet ved mennesker. Vi vil helst selv bestemme, ligesom Eva og Adam. Men som jeg lige har beskrevet, er det meget belastende for forholdet mellem Gud og dig, hvis du bevidst vælger at leve anderledes end det, han beskriver som kærligt.

Du skriver noget om, hvordan du føler dit forhold til Gud. Det forstår jeg godt, du gør. Men problemet er, at vores følelser kan snyde os rigtig meget. Vi kan føle, at Gud ikke kan li’ os, selv om han gør det. Og vi kan føle, det er helt i orden at leve ukærligt, selv om det faktisk er rigtig farligt, hvis vi ikke beder om tilgivelse for det. Derfor er det et problem mellem Gud og dig, hver gang du ønsker at være din egen herre, hvilket jo egentlig betyder at være din egen gud. Sig det til ham og bed om hjælp til at kunne se, at det er bedre at følge Guds brugsanvisning, også når det handler om sex og onani.

Evigheden

Du oplever både frygt og undren angående det med evigheden, så det vil jeg slutte med. Din frygt går på, om du selv bliver frelst og kan se frem til at tilbringe evigheden sammen med Gud på en ny jord, hvor alt er totalt kærligt og godt på alle måder. Det er en sund frygt. Ligesom det er sundt at mærke frygt, hvis man går helt ud til en klippekant og kan se, der er 800 m ned til bunden. Frygten får os til at passe på os selv.

Du har også brug for at passe på dig selv. Du har brug for at få snakket alt det her igennem med Gud. Og da vi jo ikke rigtig kan høre direkte, hvad han svarer, er det godt at snakke det igennem med andre kristne, der kan hjælpe os til at se, hvad Gud siger ind i vores liv. Du skriver, at du ikke befinder dig blandt andre troende, du kan snakke med. Jeg tænker, det er afgørende vigtigt for dig at komme til at snakke med andre troende. Ingen af os kan klare de her ting alene. Hvis du ikke har mulighed for at finde nogen her og nu, så prøv at skrive til jesusnet.dk hvor du kan chatte med en kristen, der kan hjælpe dig.

Dit spørgsmål om Helvede og en tilværelse der er for stort til at svare kort på her. Men jesusnet.dk har gode svar på det, hvis du søger under ordet “Helvede”.

Jeg vil ønske for dig, du altid må leve sådan, at Gud kan bevare forholdet til dig. For han elsker dig.

Bedste hilsner
Sprint

Annoncer