Vil ikke ende med et knust hjerte - hvordan undgå det?
Hej Adam og Evas brevkasse, jeg håber virkelig, at I kan hjælpe mig. Siden jeg var 10 år, har jeg været forelsket i en dreng, som var min brors ven og er 14 år nu, så det vil sige, at jeg har kunne lide ham uden at sige et ord til ham.
Ved ikke hvordan jeg skal komme over ham, har prøvet og finde svar hos folk, men de kan ikke svare på det, nu hvor jeg ikke har haft noget kørende med ham. Men hver gang jeg ser ham, kigger han på mig og når jeg går rundt med mine veninder, fortæller de til mig, at han kiggede på o.s.v.
Men nu er der gået 4 år! og kender en af mine veninder, som har kunnet lide en dreng i nu 8 år og hun fik ikke noget ud af det og vil helst ikke ende med som hende. Han går på min skole eller han er gået ud nu (han er et klassetrin ældre end mig). Så jeg vil nok se ham, når jeg hænger ud med veninderne.
Og da vi var yngre så plejede jeg og snakke med ham, ikke så lovligt meget, men nu er det helt anderledes!:( Prøver virkelig at glemme ham, men synes hver gang, jeg har bestemt med mig selv, at det er slut! Så giver han mig nogen blikke, som efter min mening ligner, han er interesseret og når veninderne siger, at han kigger på mig, er det også svært at glemme ham. Men jeg kan ikke tro på, at han er virkelig interesseret i mig, for ja som sagt har min bror og ham været gode venner, så ved ikke, om jeg er noget for ham:(. Ville bare gerne vide
1: Når han kigger på, hvad kunne det være, han tænker på?
2: Hvordan kan jeg komme over ham, vil ikke græde over en dreng, som (jeg tror) ikke vil have en pige som mig.. Håber virkelige at i kan svare, det ville betyde meget Tak!
M.Mm, 14 år

SVAR:
Kære M.mm
Tak for dit spørgsmål. Det er godt, du spørger nogen til råds, når du har det, som du har det.
Du skriver, at du virkelig prøver at glemme ham, men synes hver gang, du har bestemt med dig selv, at det er slut, så kigger han efter dig alligevel.
Når han kigger på mig, hvad kunne det så være, han tænker på?
Ja, man kan jo kun gætte på, hvad han tænker på. – Måske kigger han på dig, fordi han kan mærke du og dine veninder lægger meget mærke til ham. Måske er han lidt interesseret i dig. – Det kan være rigtig svært at vide.
Måske oplever du og dine veninder, at han kigger på dig, fordi I er meget fokuseret og opmærksomme på ham.
Du skriver, at du har besluttet dig for at droppe ham og det er svært for dig at gøre.
Slip drømmen
Du vil ikke ende som din veninde, der var vild med en dreng i 8 år og så blev det ikke engang dem. Jeg tænker, det er godt, at du tager en beslutning og dermed tager ansvar for dit liv. – Men det er som om, det ikke er helt nok med den beslutning. Måske er du i virkeligheden mere forelsket i ham, end du lige er klar over. Jeg tænker, det måske kan være en hjælp for dig at indrømme over for dig selv, at du er eller har været ret vild med ham og at du nu har besluttet dig for, at du ikke vil bruge mere krudt på ham. - Så kan det godt være, du bliver lidt trist og ked af det en tid. – Det gør ondt at slippe en drøm. Det er ikke rart; men det går over igen.
Giv dig selv lov til at være ked af det
Du skriver, at du ikke vil græde over en dreng, som ikke vil være kæreste med dig.
Jeg tror, det er vigtigt, at du giver dig selv lov til at være ked af det og måske fælde en lille tåre over, at I ikke bliver kærester. Du har trods alt været vild med ham i 4 år. Det betyder jo, at han på én eller anden måde har fyldt i dit liv og dine tanker i lang tid.
Prøv at finde en eller to personer, hvor du fortæller, hvordan du har det og hvad du har besluttet dig for. Det kan nemlig let gå sådan, når man er forelsket, at man snakker om personen hele tiden så lægger dine veninder måske automatisk også mærke til ham og på den måde forstærker man hele tiden oplevelsen af, at han også er opmærksom på dig.
Jeg tror, din beslutsomhed og vilje til at droppe ham vil hjælpe dig igennem så det må lykkes for dig. Husk på at selvom det kan gøre vildt ondt en periode, så vil det lige så stille gå over.
Prøv at dyrke venskabet med dine veninder og gøre noget af det, du synes, er sjovt.
Jeg er overvist om, at du vil komme igennem det, du står i lige nu.
Held og lykke i dit liv fremover.
De bedste hilsner
Annette