Vil Gud sige noget om vores forhold gennem drømmene?

Vis spørgsmål

Hej Adam & Eva

Min kæreste og jeg har været sammen i et år og tre måneder, og det har været rigtig dejligt det meste af tiden. Men her på det sidste er det ikke gået super godt.

Der er så sket det, at jeg for to uger siden har drømt, at han blev dømt til døden, og mens han blev kørt væk, stod jeg er skreg (+ jeg vågnede grædende).

To af vores fælles veninder drømte en anden nat begge om os. Den ene drømte, at han slog op med mig og den anden, at han var død, og at hun skulle fortælle mig det.

I går snakkede vi om, hvad vi følte i to-tre timer. Jeg har savnet ham rigtig meget og en masse. Han har i en måneds tid ikke rigtig vidst, hvad han rigtig følte længere. Han elsker mig mere som en søster end en kæreste nu, og alle de der kæreste-ting har han slet ikke lyst til længere + at han ikke var helt sikker på, om han havde fået lidt følelser for en anden. Vi snakkede om, om vi skulle blive ved, slå op, holde pause (vi valgte så at blive ved og se tiden an).

I går nat (natten inden snakken) drømte vores lærer (vi går på efterskole sammen på andet år), at han skød sig selv og bagefter gjorde jeg også.

Kan det være, at Gud prøver at sige noget med disse drømme og hvad?

Har I nogen andre råd, til hvordan vi kan få det til at køre igen?

S, 16 år

SVAR:

Kære dig

Du spørger om to ting – vil Gud sige noget med disse drømme og hvordan kan I få jeres forhold til at fungere igen.

Drømme

Nogle mennesker tillægger deres drømme stor betydning og mener, at man kan uddrage noget betydningsfuldt af sine drømme. Andre mener mere at drømmene afspejler noget, som ens sind beskæftiger sig med enten bevidst eller ubevidst.

Jeg er mest tilbøjelig til det sidste, at når du drømmer så meget, så er det måske et aftryk af, at du er begyndt at mærke, at det går lidt ned af bakke for jer. Måske du har fortalt dine veninder om din angst, så de også drømmer om det. Drømmene om død kan måske tolkes i retning af, at du er bange for at dit forhold er ved at slutte og meget imod din vilje. Døden er jo også noget, der for de fleste sker imod deres ønske eller vilje.

Hvorfor din lærer også drømmer om ham og dig – er svært at forklare, men har du måske også talt med din lærer om din angst om forholdet, ja så kan det jo være at det er sat i gang den vej.

Hvis du ikke har fortalt nogen om jeres forhold, så er det selvfølgelig interessant at de alle drømmer om død, hvor du og din kæreste indgår.

Men altså jeg tror mest dine drømme afspejler, at du går og tænker meget på dit forhold og frygter, at det er ved at slutte.

Dit forhold

Udfra det, din kæreste beskriver, så lyder det som om, hans følelser er ved at ændre sig. Det er sådan en typisk generel forklaring, man kan have, at man føler mere, man er søskende end kæreste.

Det er oftest vældig hårdt, hvis man ikke selv har det sådan. Hvis man selv er glad for forholdet og for sin kæreste, så føles det ofte meget skræmmende at den andens følelser ændrer sig.

Det er nok noget af det sværeste ved kærlighedsrelationer, når man ikke følges ad i følelserne. Når den ene har flere eller større følelser end den anden. Det ville jo være meget lettere, hvis jeres følelser ændrede sig på samme måde, så I var enige om måske at afsluttet kærsteforholdet.

Nu har I besluttet at fortsætte og se om følelserne bliver mere varme igen. Men ofte så er det nok sådan i jeres alder, at når følelserne begynder at ændre sig, så kan det være svært at få det til at blive anderledes sådan rigtigt igen.

Jeg tror, det kan være vigtigt at indse i jeres situation, at det, du oplever, sker for rigtig mange, og det er på en måde naturligt i jeres alder, at det sker. MEN dermed siger jeg ikke, at det ikke kan eller skal gøre ondt. Det kan være hæsligt og føles som om, at nu er alt slut og livet aldrig vil blive godt igen.

Men jeg håber selvfølgelig alt det bedste for jer.

Venlig hilsen Steen Kruse