Vil gerne være sammen med ham - føler han ligesom mig?
Hej. Jeg er en pige på 16 år. Jeg har snakket en del med en fyr, der går i klassen over mig. Han er rigtig sød, men jeg ved ikke rigtigt, hvad han føler! Vi har været en del sammen for et års tid siden, men på et tidspunkt stoppede det.
Nu er vi begyndt at ses igen...! Vi har det rigtigt sjovt og dejligt, når vi er sammen! Før i tiden virkede han ikke som den type, der kunne ha' et forhold, men denne gang bliver jeg usikker.
Han er ikke bare ude på at have sex! Det var ham, der begyndte at kysse mig, men der var ikke mere end det. Vi lå bare sammen i sengen og han holdt om mig, og spurgte ind til, hvordan jeg havde det!
Jeg vil rigtig gerne være mere sammen med ham, men er bare bange for, at jeg skal få følelser for ham. Eller der er selvf. ikke noget galt i at kunne lide en anden person, men jeg er bare bange for, at det ikke er gensidig. Er der noget, jeg kan gøre, noget jeg kan sige??
Er virkeligt forvirret lige nu!! Hjælp...
Vh. Anonym, 16 år

SVAR:
Kære Pige på 16 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan sagtens forstå, at du må være forvirret – dels over hvad du selv føler, og dels over, hvad fyren føler og vil. Som du beskriver, lyder det som om, du har følelser for ham og muligvis er forelsket i ham. Og så snart man får stærke følelser for en anden, kan man også hurtigt blive bange for at blive såret. Det er helt naturligt, at man har trang til at passe på sig selv. Måske er det det, du oplever lige nu.
Turde at tage risikoen
Men man skal også turde at tage den risiko, der er for at blive såret – I hvert fald hvis man gerne vil leve i et gensidigt og sundt kæresteforhold. Ud fra det vil jeg foreslå dig, at du fortæller ham om dine følelser for ham og samtidig spørger ham, hvad han føler for dig. Og så kan det være, det bare går naturligt derfra, fordi han måske har de samme følelser for dig – det vil jo bare være dejligt :-)
Du risikerer selvfølgelig også, at dine følelser ikke bliver gengældt, og det vil nok være smertefuldt for dig en tid. Tilgengæld slipper du for tvivlen og får i stedet klarhed over, hvad du stiller op i forhold til denne fyr.
Indtil I har fundet ud af, om I vil være kærester eller ej, vil jeg råde dig til, at I holder jer helt fra både at ligge sammen, kysse hinanden eller på anden måde have noget tæt fysisk sammen. For selv om det er dejligt at ligge og holde om hinanden, så kan det være rigtig svært at adskille den fysiske tiltrækning mellem jer og alle de andre følelser. Og hvis det viser sig, at han ikke føler noget for dig, men “bare” vil have sex, så bliver du helt sikkert såret, fordi du ønsker dig noget mere af ham.
Læs også artiklen: Kærestepotentiale… eller en god ven?
Jeg håber, du kan bruge mit svar – rigtig meget held og lykke :-)
Kærlig hilsen
Doris