Vil gerne tale om det skete – hvordan bryder jeg isen?
Hej. Her kommer min lille "historie". Det startede med, jeg havde noget kørende med dreng 1. Lad os bare kalde ham Adam. Efter "Adam" havde jeg noget kørende med dreng 2 (Janus). Efter lang tid med "Janus", var vi til fest, hvor både "adam" og "janus" var der.
Jeg havde sex med adam den aften og så gik janus helt amok. Han slog mig ned på vej hjem. Nu kommer mit spørgsmål så..
Jeg vil gerne tale med ham om det, der er sket, men jeg aner ikke, hvordan jeg skal bryde isen og tage mig sammen til at skrive og hvad jeg skal skrive..
Jeg er ikke bange for ham og jeg ved, han skammer sig rigtig, rigtig meget, over han har slået mig.
Jeg har virkelig, virkelig brug for hjælp...
Mvh. den sårede, 18 år.

SVAR:
Kære sårede
Jeg tænker, I begge er sårede. Han har slået dig og du har svigtet ham til en fest, hvor du er sammen med Adam igen.
Det er selvfølgelig ikke i orden at slå. Det er aldrig i orden.
Selvom du ikke skriver det direkte, så har jeg på fornemmelsen, at den fest, du skriver om, var en fest, hvor der også blev drukket. Når jeg skriver det, så er det fordi alkohol jo ofte er med til at rykke på vores grænser. Dels gør vi ting, der kan såre andre såsom at have sex med ekskærester, men det kan også åbne op for en mere aggressiv adfærd, som den du beskriver hos Janus.
Læs mere om alkohol her:
Alkohol – så det rykker
Alkohol og sex
Hvordan kan du få kontakt igen?
Jeg vil opfordre dig til at starte et brev med at skrive om det, du selv har gjort forkert. At du indrømmer det, du selv har rodet rundt i, for derefter også at beskrive hvordan du selv er såret over, at han slog dig. Det lyder som om, han virkelig skammer sig over det, han har gjort. Det betyder formodentlig, at du ikke skal ud i de store argumenter for, hvorfor det var forkert af ham at slå. Det ved han allerede.
Måske han vil forsøge at tale med dig, om at han havde gode grunde til at slå dig. Der må du stå fast på, at der aldrig er gode grunde til, at man slår på hinanden. Det kan godt være, at du har såret ham dybt ved at være sammen med Adam, men det berettiger ikke nogen til at slå.
Pas på jer selv
Når jeg læser denne slags spørgsmål, så bliver jeg altid lidt bekymret. Bekymret for det, I udsætter jer selv for. Det lyder som om, det er noget rod imellem jer, når du igennem lang tid med Janus til en fest er sammen med Adam. Var du det, fordi du var fuld eller gjorde du det for at såre Janus ????
Som du måske kan se, så har vi her på Adamogeva nogle tanker om, hvordan man skal passe på sig selv og passe på sin seksualitet. Jeg synes, du skal kigge lidt rundt og prøve at se nogle af de råd, vi generelt giver omkring seksualitet.
Du kan også læse disse artikler:
Sex og følelser
Pas godt på dit sexliv
Vejen til god sex
Venlig Hilsen
Steen Kruse
Skrevet af:
Steen Kruse
Parterapeut, afdelingsleder på Center for Familieudvikling
adamogeva.dk