Vil gerne stoppe med onani – har I nogle trick?
Har læst om onani, at det ikke er forkert, men jeg vil så gerne stoppe. Men det er svært (det er ligesom om, der er en lyst, der driver mig til at gøre det.) Har i nogle trick, jeg kan sige til mig selv, når "lysten kommer?"
Jeg snakker tit med Gud, at han må give kraften til at stå imod, "men falder altid i det."
HJÆLP mig
Ps: tak fordi i har lavet denne side til os :)
Anomym

SVAR:
Kære anonyme
Mange tak for din mail. Super, at du vælger at gøre noget ved det, du oplever som et problem og ønsker ændret.
Det er ikke så meget, jeg kan læse ud af din mail, andet end at du ønsker at stoppe med onanien. Derfor ved jeg ikke, hvor meget det fylder i din hverdag. Der er stort forskel på, om det fylder rigtigt meget, eller det kun er en gang imellem, du onanerer.
Ingen lette trick til at stoppe
Jeg må desværre skuffe dig ... og sige, "Nej, der er ikke lige nogen tricks, jeg kender, som gør, at du lige kan knipse med fingrene og det hele er, som du ønsker, det skal være.
Som du skriver, er det ikke forkert at onanere.
Find en ven, der kan støtte dig
En af måderne, til at minimere det at onanere, er at snakke med en ven eller en du har tillid til. Det er altid lettere at ændre på et problem, når man har en at støtte sig til, en som kan spørge til, hvordan det går for en. Når jeg skriver det, ved jeg godt, at det kan være rigtig svært at sige til andre. Alligevel kan det være godt, hvis du finder den rette at snakke med. En der vil tage dig alvorlig og ikke gøre grin med det, du fortæller.
Hvornår kommer lysten – er der et mønster?
Det kan også være en god ide, at du prøver at se på de omstændigheder, der er til stede, når du onanerer. Er det på bestemte tidspunkter? Eller er det, når du er ked at det? Prøv at se om der er et mønster. Hvis du kan genkende et mønster, kunne det måske være en mulighed for, at du kan ændre på dine omstændigheder, når du oplever at få behov for at tilfredsstille dit behov.
Hvilke behov forsøger du at dække?
Onani kan være et udtryk for ensomhed. Problemet er, at hvis ensomhedsfølelsen søges dæmpet ved onani, kan det resultere i afhængighed, da der ved udløsning frigives endofiner i hjernen, som resulterer i en kortvarig lykkefølelse. Det samme kan gøre sig gældende, hvis man er ked af det. Derfor kan der være godt at se på, om der er et mønster, som der måske skal tages fat omkring???
Skriv op, når det lykkes!
Husk det kan være vigtigt, at du får noteret, når du oplever en succes. Det kan være med til at fastholde dig i en positiv oplevelse og være med til at minde dig om, at det går den rigtige vej. Det kan være godt at tage frem, når du oplever, at det ikke går, som du gerne vil, for husk - det kan være rigtig svært at slippe onanien.
Håber ovenstående kan være dig til hjælp. Jeg vil også opfordre dig til at læse nogle af de andre svar her på hjemmesiden om onani.
Kærlig hilsen
Dennis Hansen