Vil disse graviditetssymptomer vise sig så tidligt?
Jeg er en pige på 19 år, som for 4 uger siden havde ubeskyttet sex. Jeg er på P-piller, men glemmer nogle gange at tage dem. Jeg tog et par uger efter samleje en gravitetstest som var negativ, men efter følgende har jeg haft symptomer, som kløe over hele kroppen, tør hals, hævede, ømme gummer og ømme lymfekirtler. Kan jeg være blevet gravid og viser disse symptomer sig normalt så tidligt i en graviditet?
Pige, 19 år

SVAR:
Kære Pige
Beklager der sene svar - du har nok fået svar på dit spørgsmål på nuværende tidspunkt.
De symptomer, du beskriver, er ikke de hyppigste graviditetssymptomer. Det er mere fx brystspændinger og kvalme. Disse symptomer kommer ofte tidligt i graviditeten.
På nuværende tidspunkt bør testen vise med sikkerhed, om du er gravid eller ej.
Jeg synes, du skal overveje en anden præventionsform, hvis du glemmer p-pillerne. Det kunne fx være en hormonspiral, som lægges op ved din læge eller en gynækolog.
Håber du har fået svar.
Mvh Mette
Mette Morre Aabenhus
Skrevet af:
Mette Morre Aabenhus
læge
adamogeva.dk