Vil det være mærkeligt at blive kæreste med min søsters eks?

Vis spørgsmål

Hey, jeg er en pige på 14 år, der er i et stort dilemma: Min søster havde for et godt stykke tid siden en kæreste, som jeg nu tror, jeg har forelsket mig lidt i ... De var kærester i ca. to måneder, og det var intet seriøst.

Nu vil jeg bare høre, om det ville være mærkeligt at få noget med denne dreng?

Anonym pige, 14 år

SVAR:

Kære ven

Tak for dit spørgsmål; jeg håber, jeg kan hjælpe dig med det.

Du skriver ikke så meget i dit brev om din søster og drengen, så jeg tænker: Er det lang tid siden, de var kærester? Var det din søster, der gjorde det forbi? Er hun stadig ked af det? Du skriver, at det ikke var seriøst, men du beskriver, hvordan det alligevel påvirker dig i forhold til at have følelser for ham.

Hvad føler du for ham?

Jeg synes, det er meget fint af dig, at du tænker på din søster og gerne vil passe på hende, men det skal også være ok for dig at blive forelsket og leve dit liv uden at skulle tage hensyn til hende. Derfor synes jeg, du først og fremmest skal finde ud af, hvad det er, du føler for ham. Du skriver, at du er blevet lidt forelsket i ham, men samtidig skriver du, at det er et stort dilemma, og at du gerne vil noget mere med ham. Derfor fornemmer jeg, at du mener det alvorligt. Det er vigtigt, du først og fremmest giver dig selv lov til at være forelsket og have de følelser, du har; det synes jeg ikke, der skal stilles spørgsmål ved.

Er han god nok?

Det er dejligt at være forelsket. Du skriver ikke noget, om du tror, han er forelsket i dig, eller om det er en, du er ven med og kender godt nok til at vide, om han er god at være kæreste med. Det kan du kun finde ud af ved at lære ham godt at kende. Selvom du er forelsket i ham, er det ikke sikkert, han er en fyr, der er god for dig, og det er vigtigt, du først og fremmest passer godt på dig selv. Er han en, du tror, der vil behandle dig med respekt og omsorg? Gengælder han dine følelser? Er han en god ven? Alt det betyder meget.

Jeg har fundet en artikel og et svar, hvor du kan læse mere om det at være forelsket og overveje, om man skal være kærester:
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
14 år og forelsket – hvordan spørge om vi skal være kærester?

Hvad har han betydet for din søster?

Når du har fundet ud af, om du synes, han er værd at kæmpe for, synes jeg, du skal tænke over de spørgsmål, jeg skrev fra starten: Hvad har han betydet for din søster? og Er hun stadig ked af det? Jeg synes ikke, det er mærkeligt, hvis du får noget med den unge fyr, men jeg tror, det er vigtigt, du kan forklare det overfor dig selv i forhold til din søster, og det kan spørgsmålene måske hjælpe dig med.

Tal med din søster om ham

Det bedste ville være, hvis du kan tage en snak med din søster om det og stille hende det spørgsmål, du har skrevet til os, om det vil være mærkeligt for hende, at du bliver kæreste med ham. Jeg ved ikke, hvilket forhold du har til hende, men det er sikkert, at det altid er nemmest på forhånd at få snakket om ting, som kan komme imellem jer, og samtale fremmer forståelsen. Men det kan nogle gange være svært, og specielt hvis I ikke på forhånd har et fortroligt forhold. Måske kan det skabe en større fortrolighed mellem jer, hvis du åbner dig for hende og fortæller om dit dilemma.

Held og lykke med det.

Mvh Kirsten Kirk Christensen