Vi ønsker at vente med sex, har I konkrete råd?
Hej Adam og Eva!
Tak for en rigtig god hjemmeside, den har virkelig været til stor hjælp!
Vi står bare og kan ikke finde noget konkret vejledning til forlovelsestiden, hvor vi befinder os lige nu! Vi synes, der er mange frustrationer, især omkring det seksuelle. (Det bryllup må godt snart komme!) Der er stadig nogle måneder til brylluppet, så vi kunne godt bruge lidt råd og vejledning til ventetiden! Vi snakker rigtig meget om det, og ønsker virkelig at udleve et forhold, hvor vi også har Gud med hele vejen!
Venlig hilsen M & K!

SVAR:
Kære M og K
Værdier i ventetiden
Tillykke med jeres forhold og beslutning om at blive gift. Det er en dejlig tid, I har med hinanden nu: forventninger, drømme, fælles nærhed og længsel, der er rigtig mange gode værdier i det – og det vil I kunne glæde jer over mange gange i jeres fælles fremtid. Jeg tror ikke, det først og fremmest er afsavn (at I må vente med sex), der sætter de dybeste spor i jeres forhold nu i ventetiden. Det føles det måske som om, men prøv at tænke langsigtet og fokuser på dét. I får masser af tid til sex og fysisk nærvær. Men den tid, I har nu med hinanden, indebærer nogle meget rige værdier, som I vil komme til at tænke på mange gange i jeres ægteskab fremover.
Hinandens støtter – en fantastisk gave
I beviser nemlig for hinanden, at I kan være hinandens støtter og hjælpe hinanden til at holde fast i jeres ønske og løfte til hinanden. I har begge et dybt ønske om, at “have Gud med hele vejen” i jeres liv og fællesskab. I er virkelig en gave til hinanden, når I viser hinanden den støtte og opbakning (på trods af følelser der trækker i jer.) Det vil der blive brug for i rigtig, rigtig mange situationer fremover – og her tænker jeg slet ikke på det seksuelle. Der er mange andre ting, der kan komme til at præge jeres liv og gøre, at ønsket om at tro og leve med Gud bliver vanskeligt. Der vil komme mange situationer, hvor I har brug for at falde tilbage på den tryghed at vide, at I har hinandens støtte i det, I ønsker. Da er det godt at bygge på de erfaringer, I gør jer lige nu. Det skaber grobund for en sund tillid, I kan have til hinanden, en fantastisk gave til jeres ægteskab. Så tænk på det som en gevinst – at I kan gå ind i ægteskabet med de erfaringer om hinanden, at I ønsker at støtte hinanden i jeres inderste ønske om at være på Guds vej – og I gør det for hinandens skyld. Og I har bevist, at det ikke bare er ord.
Konkret vejledning
I synes, I mangler konkret vejledning. Nu ved jeg jo ikke, hvad I har læst på AdamogEva.dk, for jeg synes vi har meget vejledning til “ventetiden”. Men jeg giver jer her nogle links til svar og artikler, hvor I kan læse mere:
Værd at vente på
Sex og følelser
Ægteskabet og Bibelen
Hvor går grænsen mellem kærtegn og sex?
Kan vi tilfredsstille hinanden uden at have samleje?
I tvivl om vi kan overnatte hos hinanden – hvad siger Bibelen?
Dernæst vil jeg sige, at det først og fremmest handler om at tage en beslutning og støtte hinanden i den. Hvordan I konkret støtter hinanden, er straks vanskeligere at vide, men jeg vil gerne supplere de ovenstående råd fra artiklerne med følgende:
• Tal med hinanden om “gevinsten” ved at vente. Sæt ord på det positive ved det.
• Tænk over, hvordan I gerne vil have det “første gang” i fuld tillid, tryghed, glæde og spænding over, at I begge er trygge ved den hengivelse og forening, et samleje er. I fortjener en god start på jeres seksuelle samliv, så indled det, når I offentligt og for Guds ansigt er mand og kone.
• Gør det synligt også for jeres omgivelser, at I mener det seriøst, at I venter med sex. (Hvis først jeres omgangskreds ta’r det for givet, at I går i seng med hinanden, bliver det vanskeligere for jer selv at holde fast i den grænse. Det er en hjælp, hvis omgivelserne også forventer af jer, at I venter med sex.)
• Undgå at overnatte sammen. Sov ikke i samme seng eller samme rum og heller ikke i samme lejlighed, hvis I er alene eller i samme telt, hotelværelse osv., hvis I er på tur.
• Behold tøjet på, når I nyder kærtegn og kys.
• Lad være med at kæle og massere hinandens kønsorganer – det er det samme som at “varme op til samleje” og sætter hele jeres krop gang, så det nærmest kræver en afrunding/et klimaks i form af udløsning/orgasme. Det er i hvert fald ikke med til at gøre ventetiden nemmere, og I har i givet fald også delt en intimitet, der hører ægteskabets samliv til.
Hinandens grænser
I skal ikke kun tænke på, hvor grænsen går i forhold til den bibelske vejledning om at sex hører til i ægteskabet. I skal også tænke på, hvor hinandens grænser er. Dem kender I måske, måske gør I ikke. Men det er vigtigt, at I ikke presser hinanden. Fx kan det være, at en af jer føler ubehag, hvis kysset bliver for langt og for hedt – eller hvis andre ser på. Så vær opmærksom på hinanden, og gør hinanden trygge. I er nødt til at tale om det; der er ingen vej udenom. Lav jeres egne aftaler – og støt hinanden i at holde dem – I har kun få måneder til vielsen – det kan I godt.
Masser af tid til sex
Husk, der bliver masser af tid til sex og den nydelse ved hinanden. Giv jeres samliv den bedste start. For mange bliver starten slet ikke så nem, som det ser ud til på film, så vent med den, til I begge er trygge og fælles om at bevæge jer ad den vej – og da bliver det med Guds velsignelse. Det er de bedste forudsætninger for en god start på et livslangt samliv.
Gud velsigne jer.
De kærligste hilsner Benna
Skrevet af:
Benna Asmussen Hørlück
journalist, tidligere redaktør på AdamogEva.dk
adamogeva.dk