Vi keder os – er det tegn på et dårligt kæresteforhold?
Hej.
Jeg har en kæreste i øjeblikket. Vi har været sammen i fire måneder og blev kærester, da vi gik på efterskole sammen. På skolen hyggede vi, spillede spil, gik ture og fik nogle gode snakke. Det hele var bare hyggeligt, og så blev vi kærester i slutningen af året. Desværre var vi kun kærester i fire dage, og så blev han smidt hjem.
Nu går han på en anden efterskole og jeg på den samme som før, og det hele er rigtig besværligt. Vi ses ikke særlig tit, og alligevel er det svært for os at finde på noget at lave. Da vi var sammen hver dag på skolen, havde vi aldrig problemer med at finde noget at lave og snakke om. Nu ender det altid med, at vi sidder i lang tid og overvejer, hvad vi skal give os til.
Jeg tror, mit spørgsmål er lidt en blanding af, hvad vi skal give os til, og er det et tegn på, at det er et dårligt forhold? Jeg har det altid rigtig godt med ham og hygger mig, men jeg er bange for, at vi ikke ved, hvad vi skal lave og måske ender med at nusse og gå for langt, selvom det er noget, vi har snakket meget om og er enige om at vente, så det er ikke et problem.
Mine søskende har kærester, og jeg ser meget op til dem. Det at vi ikke kan finde på noget at lave og snakke om, gør mig usikker på forholdet.
Jeg tror bare, jeg har brug for et råd.
S, 16 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit brev og dit spørgsmål.
Du efterlyser et godt råd. Det vil jeg gerne forsøge at give dig samtidig med, at jeg også gerne vil forsøge at få dig til at tænke over dit forhold, så du selv kommer til at overveje, hvad der er godt og rigtigt for dig.
Et kæresteforhold kræver tid
I har været kærester i fire måneder, og det meste af tiden har I været på hver jeres efterskole, hvilket lyder til at gøre det lidt svære for jer at “finde hinanden”, når I så endelig er sammen. Jeg ved ikke, hvor godt I kender hinanden, men et forhold kræver tid og tålmodighed. Det kræver også, at man vil hinandens selskab og nyder det, når man er sammen. Du skriver, at I på efterskolen hyggede, spillede spil, gik ture og fik nogle gode snakke. Hvis I ikke kan det nu, når I er blevet kærester, er det værd at overveje, om I skal holde en pause og finde ud af, om I skal fortsætte med at være kærester eller ej.
Kærester er gode venner
Et kæresteforhold består af mange ting, men mest af alt handler det om, at der udvikles et varmt og kærligt venskab mellem to mennesker, som ønsker at dele gode oplevelser, følelser, tanker, glæder, sorger, kedsomhed osv. med hinanden. Du skriver, at du er bange for, at I kommer til at gå for langt med at “nusse”, når I ikke ved, hvad I skal lave, og det er rigtig godt, at du selv er opmærksom på det. Det er vigtigt, at du kender dine egne grænser, og at du tør vise dem, så du ikke kommer til at gøre noget, som du ikke kan stå inde for.
Man skal lære at være kærester
Du giver udtryk for, at du ser op til dine søskende, som har kærester, og derfor er usikker på, om jeres forhold er rigtigt, fordi I har svært ved at finde på noget, når I er sammen. Jeg gætter på, at dine søskende er ældre end dig, og derfor har mere erfaring med kærester. Jeg tænker, vi alle skal gennem vores første forelskelse og derigennem lære, hvad det vil sige at være kærester.
I starten kan det virke lidt kluntet, og usikkerheden trives ofte i bedste velgående, men efterhånden lærer man at slappe mere af og turde være sig selv sammen med den anden. Man lærer, at man absolut ikke hele tiden skal finde på noget, men at det rent faktisk også kan være okay at kede sig sammen eller bare lave noget hver for sig, fx læse et blad eller en bog, spille computer osv. Måske kan du prøve at spørge dine søskende om, hvordan det var første gang, de fik en kæreste?
Tal med din kæreste om det
Hvis du fortsat er usikker på jeres forhold, så tal med din kæreste om det, du synes, er svært. Fortæl ham, at du savner den måde, I var sammen på, da I gik på efterskole sammen. Jeg synes også, I skal overveje, om I skal fortsætte med at være kærester.
Du kan måske få noget ud af at læse artiklerne Den eneste ene og Sådan kan I få et bedre kæresteforhold. I kan evt. læse dem sammen og bruge dem som hjælp til at få talt om jeres eget kæresteforhold.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til at komme lidt videre i dine overvejelser. Kun du kan tage beslutningen om at fortsætte kæresteforholdet eller lade være, men måske kan du snakke med en voksen, du har tillid til (en lærer på din efterskole fx) om dine tanker og overvejelser.
Kærlig hilsen
Annette Hassingboe