Vi googlede porno. Hvorfor var jeg nysgerrig?
Jeg vil gerne fortælle min historie. Mig og min ven skulle ud for at tage to minutters luft, så går vi op på skole biblioteket og så der var nogle store, som gemte sig nede ved en sofa. Så nåede min ven at se, at den ene havde ikke lukket sin computer helt ned, så hun kunne se, der stod porno og så gik vi ind i klassen og snakkede om at finde ud af, hvad porno betød. Vi gjorde det på en grim måde. Vi gik ind på Google og ind under billeder og så skrev vi så det der ord, så dukkede der det værste frem. Vi skyndte os at lukke computeren ned. Mine hænder rystede som aldrig før.
Hilsen Sofie, 10 år

SVAR:
Kære Sofie
Nysgerrighed er en naturlig ting
Det er rigtig fint, at du skriver ind om din ubehagelige oplevelse. Hvorfor var I nysgerrige? Jeg tror af natur, at vi alle kan være nysgerrige på ting, vi ikke kender til. Det er der slet ikke noget ondt i. Jeg kan sagtens forstå, at din ven og dig var nysgerrige på, hvad de større børn havde set på computeren.
Snak med en voksen
Der er sikkert kommet en masse billeder op på skærmen, og jeg kan godt forstå, at du er blevet forskrækket. Jeg synes, at det er rigtig godt, at I bare lukkede computeren igen. Jeg ved ikke, om det er rigtigt, men det lyder til, at du er blevet meget flov over det, du har gjort. Så jeg synes, det kunne være rart for dig at snakke med en voksen om, hvad du så og oplevede. En voksen du har tillid til. Når man oplever noget ubehageligt, er det godt at få snakket ud om det. Jeg er sikker på at dine forældre, din lærer eller en helt tredje gerne vil snakke med dig om det.
Hvad er porno?
Hvis jeg skulle komme med et lille bud på, hvad porno egentlig er for noget. Så vil jeg gerne henvise til noget Sprint har skrevet herinde på adamogeva: "Hvad er porno?" Det er en forkortelse af ordet "pornografi". Da ordet blev opfundet af de gamle grækere, betød det at "male et billede af en luder". Man viste altså en kvinde, der var villig til at have sex med enhver, der ville betale for det. Og det er sådan set det samme, porno gør i dag. Med porno mener man noget, der inviterer dig til at være "med på en kigger". Du kan se fotos eller tegninger eller film af mennesker, der har sex sammen. Eller du kan se fotos af en enkelt person, som inviterer dig til at forestille dig, at du har sex med hende/ham. Du kan læse noveller, der gør det samme. Du kan høre sangtekster og hørespil med porno i. Og sådan kunne vi blive ved….
Vi er skabt til at interessere os for det modsatte køn. Skabt til at få længsel efter at være sammen med en af dem. Skabt til at ønske at røre og føle og nyde. Det er alt sammen godt. Men det er ikke godt at bruge porno.
Sex i Bibelen
På adamogeva.dk har vi et kristent grundlag, derfor tror vi på, at Gud har skabt os og prøv at læse denne artikel: Sex i Bibelen. Her beskriver den samme skribent Sprint fint, hvordan vi er skabt med en seksualitet og hvad det vil sige.
Hvis du gerne vil have uddybet noget af det, jeg skriver eller ikke har fået svar på dit spørgsmål, så skriv endelig igen! Håber du vil finde en at snakke med din oplevelse om, så du ikke går alene med dine tanker.
Venlig hilsen Katrine
Katrine Nygaard Graversen
Skrevet af:
Katrine Nygaard Graversen
Cand.pæd.
adamogeva.dk