Vi fik aldrig chancen - hvordan får jeg hende tilbage?

Vis spørgsmål

Jeg har fundet denne side, da jeg sad og surfede på nettet efter noget med kærligheds problem, da jeg selv har et.

For lidt over en måned siden slog min kæreste op :( Vi går på samme efterskole og har været kærester i lidt over 2 måneder. Den dag, hun slog op, var det faktisk mig, der gerne ville snakke med hende, fordi jeg kunne mærke på hende, at der var noget galt.

Hun havde for eksempel slet ikke været så ivrig med beskederne i weekenden før og havde egentlig slet ikke opsøgt mig inden for de sidste dage, så jeg gik over for at tage en snak med hende (hvilket ikke gik lige efter mit hoved). Hun sagde, at hun var bange for, at jeg ikke vil kendes ved hende ( jeg er en meget genert type), altså fordi vi ikke snakkede så meget sammen i offentligheden og sådan noget. Det kan jeg egentlig godt forstå; men jeg har bare svært ved at være i offentligheden og er bange for at ødelægge et eller andet mellem hende og nogle andre...

Det skal så lige siges, at jeg havde fået overskredet grænsen mange gange (men det var ikke nok). Hun sagde også, at vi slet ikke var åbne nok overfor hinanden (hvilket så er rigtig nok, men igen, er ret genert, og så er der mange, der har vist mig, hvorfor jeg ikke skulle stole på dem, så det tager tid for mig) men hovedsagen, til hun ikke havde lyst til at fortsætte forholdet, var, at hun ikke havde overskud, fordi der sket så mange trælse ting for hende lige på det tidspunkt. Hendes forældre blev skilt og hendes hest skulle væk og sådan ting :(

Og så var det mig, der ikke anede det, før hun sagde det den dag, og jeg havde selv været ret depri i noget tid, så var egentlig bare på mit værelse og var nok ret træls overfor hende; men det var ikke med vilje, jeg havde jo bare ikke lyst til at komme ud. Men så efter en uges tid bad jeg en veninde om at spørge hende om nogle forskellige ting. Min ekskæreste sagde til veninden, at hun nok mest var forelsket i at have en kæreste i stedet for forelsket i mig. Hun sagde også, at det var så akavet, da hun var hjemme ved mig (var hun for første gang 2 uger før bruddet) og var egentlig glad for at komme hjem, men det tror jeg ikke passer, fordi 2 timer efter, hun var rejst, skrev hun 1000 tak for nogle super hyggelige dage og alt sådan noget. Hun var virkelig glad, hun skrev, hun elskede mig hver dag og alt sådan noget, efter hun havde besøgt mig?

Siden den dag hun slog op, har jeg bedt til Gud hver dag i håb om at få hende tilbage, i håb om at få en chance til, for jeg tror virkelig, hun har følelser for mig stadig. Noget andet er, at hun også tit sidder og kigger over på mig, når vi spiser og forskellige andre tidspunkter, og i den sidste uge er det som om, hun skal gå derhen, hvor jeg kigger hen og hvor jeg måske kommer hen senere ... det skal lige siges, at vi var ikke åbne overfor hinanden og det var hun heller ikke (hun turde ikke spise slik foran mig, for så følte hun sig tyk ?) Vi fik aldrig chancen..¨

Mit spørgsmål er, som lyder: Vil jeg kunne få hende igen ? Hvad skal jeg gøre? Kan ikke forestille mig at leve videre uden hende. Elsker den pige, som var hun mit et og alt.

Jonas 17 år

SVAR:

Hej Jonas

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.

Kærestesorg

Jeg kan godt forstå, at du er ked af, at du og din kæreste har slået op. Min erfaring er, at det at miste en kæreste ofte skaber en oplevelse af at være alene, være forladt og ensom og at det efterlader et stort savn. Jeg forestiller mig, at det er nogle af de oplevelser, du har lige nu.

Kærestesorg er noget underligt noget. Som du selv skriver, oplever du på den ene side, at du har mistet hende, du elsker allermest, hvilket gør dig ked af det, og på den anden side har du en fornemmelse af, at der stadig er et håb om at få hende igen – at hun stadig har følelser for dig, hvilket gør dig glad.

Jeg kan ikke svare på, om der er en chance, for at du kan få hende tilbage, men jeg kan komme med nogle tanker om, hvad du kan gøre i den situation, du står i lige nu, hvilket jeg håber, kan hjælpe dig lidt på vej.

3 begrundelser for bruddet

Du skriver, at der er tre grunde til at din ekskæreste slog op med dig.

Den ene grund er, at I ikke snakkede nok sammen i offentligheden. Du fortæller, at du var bange for at ødelægge noget for hende. Jeg kan godt forstå, du synes, det kan være svært at tage kontakt i offentligheden, men i stedet for at frygte at gøre noget forkert, kunne du måske i stedet tænke over, hvor dejligt det egentlig er, at din ekskæreste gerne ville kontakten med dig, at hun gerne ville at folk skulle se jer sammen og se, at I var kærester. At vende det sådan kunne måske hjælpe til at skabe lysten til i fremtiden at tage kontakten i offentligheden, hvis I skulle finde sammen igen.

Den anden grund, du forklarer er, at du ikke var åben nok over for hende. Du skriver, at du har oplevet at være blevet såret før, og min erfaring er, at når man er blevet såret af nogen, så er det en meget naturlig reaktion, at man gerne vil kende en person godt og stole på en person, før man åbner op. Jeg synes derfor ikke, at der er noget galt i en manglende åbenhed, når I kun har været kærester i to måneder. En mulighed er at forklare hende, at du synes, det er svært at være åben over for hende, hvilket kunne give anledning til en rigtig god snak om, hvorfor du synes, det er svært at skulle åbne op og hvad der skal til, for at du får lysten og modet til det.

Den sidste grund, du beskriver, er, at hun ikke havde overskud til at være kærester. Du skriver ikke så meget om dette, så det er svært for mig at sige noget entydigt, men det lyder som om, din ekskæreste har haft brug for, at der var en, hun kunne snakke med - en hun kunne læsse af til, få respons fra og dele erfaringer med. Du skriver også, at du selv var ked af det i den sidste tid, I var kærester – at du har været lidt alene på værelset. Jeg forestiller mig, at I begge har haft brug for omsorg og har haft brug for en, der ville lytte. Her oplever jeg ofte i forhold, at det kan være svært at finde overskud til den anden, hvis man selv er rigtig ked af det. Det er vigtigt at være tro mod, hvordan man selv har det og give plads og rum for den anden, og det kan være en svær balance, der er vigtig at være opmærksom på i et forhold.

At komme videre

Det er vigtigt, at du tillader dig selv at være ked af det og tillader savnet at være der. Jeg synes også, det er vigtigt, at du har nogle gode kammerater omkring dig, der kan lægge øre til, så du kan fortælle, hvordan du har det, og hvad du har oplevet, siden I slog op.

Når det er sagt, så mener jeg også, at du kan gøre dig nogle overvejelser om, hvad du vil gøre næst efter, så du ikke kommer til at hænge fast i savnet.

Brev

Brevet til AdamogEva er godt skrevet, og du er i din beskrivelse af, hvordan du har det, rigtig god til at give udtryk for dine tanker og følelser. En ide er derfor at skrive et brev til din tidligere kæreste og fortælle, hvordan du har det med, at I har slået op. Hvad der var godt, og hvad der var svært ved jeres forhold. Min erfaring er, at det for nogle er lettere at få sagt det, de gerne vil i et brev. Du forklarer, du er genert, og et brev er måske derfor en rigtig god mulighed.

Snakke sammen

En anden mulighed er at snakke med hende. Forbered evt. hvad du gerne vil fortælle hende, og bed hende være stille, indtil du har talt ud. Det kan være svært og man kan miste tråden, hvis man bliver afbrudt i at skulle sige noget, der betyder meget for en. Det er selvfølgelig vigtigt at sige, at du også i snakken skal give plads til det omvendte – plads til at hun kan fortælle om sine oplevelser uden afbrydelser.

De venligste hilsner

Stine