Veninderne har prøvet det!! - skal, skal ikke?
Hej Adam og Eva. Jeg går i 1. g på et gymnasie, og jeg har 4 rigtig gode (ikke kristne) veninder, og de har alle sammen haft sex, generelt alle, jeg kender på min alder, som jeg ser i min hverdag, har haft sex. Det har fået mig til at overveje, om man bare skal gøre det? Når jeg har veninderne på besøg, snakker de 90 % af tiden om sex, og så føler man sig lidt som en outsider, når man er den eneste, der Ikke har haft det.
Min veninde som lige har fået kæreste og er begyndt på alt det med sex, har fortalt mig, at det hele bliver meget lettere at forstå, når først man har gjort det, og jeg føler mig parat til det og har lyst til det, men jeg er bange for dårlig samvittighed osv, og en af mine lærere fra min gamle efterskole fortalte os, at han ikke kunne forestille sig det, hvis hans kone havde haft sex med en anden før ham, men er folk virkelig sådan mere? Kan man virkelig finde sådan en form for "kærlighed" i vores samfund? Eller er folk ligeglade nu?
Alt i alt har jeg svært ved at finde ud af, om man skal gøre det eller ikke. Jeg har kigget på nogle af de andre artikler, men jeg synes ikke, at de besvarer mine spørgsmål, så jeg håber at kunne få et svar, jeg kan bruge til noget.
Marie, 17 år

SVAR:
Kære Marie
Tak for dit spørgsmål. Jeg er ikke i tvivl om, at andre kristne unge går med de samme overvejelser som dig – så derfor er jeg ekstra glad for, at du spørger. Det er vigtigt, at vi i de kristne kredse tager disse spørgsmål og overvejelser op.
Sex er Guds ide
Du skriver, at du har nogle rigtig gode ikke kristne venner, som taler meget om sex og at du bedre vil kunne forstå, hvad de taler om, hvis du selv har prøvet det og det har de desværre nok ret i. Sex er noget helt særligt, det er svært at beskrive det. Det er lidt ligesom kærlighed eller troen på Gud. Det er svært helt at forstå, før man selv har prøvet det.
MEN Gud siger i Biblen, at det er bedre for os, at vente med sex til ægteskabet. Det er en så særligt og værdifuldt, at Han ønsker, det skal være mellem en kvinde og en mand, som har lovet, at de vil elske hinanden indtil døden skiller dem ad.
En personlig erfaring: Sex værd at vente på!
Jeg vil, med alt hvad jeg kan, tilråde dig til at vente. Vent med sex til din bryllupsnat. For nogle år siden var der en kampagne som hed: Vær at vente på. Og det var en super god overskrift - fordi sex er værd at vente på.
Det er svært at forklare helt præcist, hvorfor det er så stort at vente, indtil man er blevet gift. Men der er du nok nødt til at stole på Guds ord og stole på, at han vil dit bedste. Og du må også lytte til andres erfaring, bl.a. min: Det er værd at vente på :-)
Tal med andre kristne om det
Jeg tror, det er rigtig vigtigt for dig at tale med nogle kristne venner om dette. Kommer du i et fællesskab sammen med andre kristne unge? Da jeg ”kun” var kæreste med ham, som er min mand i dag, fik vi stor hjælp i at tale med andre, som også ville vente med sex til ægteskabet. Det var rart at vide, at vi ikke var de eneste med den holdning. Støt dig til nogle kristne venner.
Vent!! - Gud vil dig det bedste
Du lyder som en, der gerne vil følge Guds ord og er bekymret for at få dårlig samvittighed, hvis du har sex nu. Du vil nok få dårlig samvittighed, ligesom når du gør andre ting forkert. Heldigvis er Guds tilgivelse stor. Men lad være med bevidst at begå en synd bare for at ligne dine ikke kristne venner mere eller for at forstå dem bedre. Stol på at Gud vil dit bedste og at dit bedste er at vente.
Nu ved jeg ikke, hvilke artikler og svar, du har læst her på siden, men her er et par forslag:
Værd at vente på
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Schyy…..jeg er jomfru!
Sex i Bibelen - på den gode måde
Sex i Bibelen - stærke sager
Sex og følelser
Pas godt på dit sexliv
Hvorfor er vi designet til at være sexklar så tidligt?
Så min opfordring skal være: vent, vent, vent. Det er værd at vente på. Du er meget velkommen til at skrive tilbage til mig.
Kærlig hilsen
Else
Else Dalsgaard Iversen
Skrevet af:
Else Dalsgaard Iversen
læge
adamogeva.dk