Veninde giver sårende kommentarer – hvad gør jeg?
Hej, jeg er en pige på 14 år, som har en rigtig god veninde. Jeg har i lang tid været ked af alle de mange "ubehagelige" kommentarer, som hun giver mig. Eks. "Aj dine bryster er da for små til den bh. Du har altså lige fået en bums under næsen. Ad du har hår på brystet!" Eller også kan hun finde på prikke til min mave/delle, som om hun antyder, at hun synes, at jeg er en fed.
Når hun gør sådan noget, bliver jeg virkelig ked af det, fordi hun jo er min veninde, og hun burde acceptere mig, som jeg er. Jeg forstår ikke, hvorfor hun gør det, da jeg aldrig giver hende sådan nogle sårende kommentarer.
Jeg har nogle gange sagt til hende, at det gør mig ked af det, men det er, som om hun ikke hører det.
Jeg har ikke ikke lyst til at såre hende ved at sige noget "ondt" igen, men jeg bliver ked af det, når jeg er sammen med hende.
Hun døjer med lavt selvværd i øjeblikket, så jeg bliver nødt til at være der for hende.
Jeg håber, I kan hjælpe mig med mit dilemma.
AJG, 14 år

SVAR:
Kære AJG
Tak for dit spørgsmål; jeg kan godt forstå dit dilemma. Det er rigtig fint, at du gerne vil være der for din veninde, så jeg vil forsøge at give dig hjælp til dette.
Selv om din veninde har dårligt selvværd, er det ikke ok
Som du selv skriver, har din veninde dårligt selvværd, og jeg tror også, det er derfor, hun ofte siger de sårende ting. Det kan for nogen med dårligt selvværd være fristende at tale dårligt om andre, for ikke at føle de selv er mislykkede, men desværre ved de ikke, at de kommer til at gøre den anden ked af det, og det er rigtig ærgerligt, for de har så meget brug for gode veninder.
Tag en alvorlig snak med din veninde
Du skriver, at du har sagt til hende flere gange, at du bliver ked af det, men det er som om, hun ikke hører det. Det er fantastisk fint, at du har sagt det til hende, det viser, at du gerne vil komme hende i møde og forsøge at få hende til at forstå, hvad hendes bemærkninger gør ved dig, men desværre er det ikke lykkedes. Så du må nok prøve med en anden vej.
Jeg synes, at du skal forsøge at tage en god snak med hende, om hvad det gør ved dig, at hun snakker sådan til dig. Når det ikke lykkes at sige det i situationen, er det nødvendigt at snakke alvorligt med hende om det, så hun forstår alvoren i det. Det kan være rigtig svært, men hvis I er gode veninder, tror jeg, det er den bedste vej. Det betyder noget, at du ikke siger det som en henkastet bemærkning, men finder et tidspunkt hvor I har god tid, og hvor der er ro fra andre.
Fortæl hvad det gør ved dig, og hvad du har brug for
Du kan sige til hende, at der er noget, du er nødt til at snakke med hende om. Du kan begynde med at fortælle hende, at du gerne vil blive ved med være hendes veninde, men at du har et dilemma, for hvis I skal blive ved med at være gode venner, så har du brug for, at noget bliver ændret.  Så er det vigtigt, at du ikke angriber hende, men siger til hende hvordan du har det, og hvad de ting, hun siger, gør ved dig. Det er vigtigt, at du fornemmer, om hun vil høre på dig og tager det alvorligt og ikke bare slår det hen eller ikke vil tage det til sig, det har nemlig betydning for jeres venskab.
Som jeg har skrevet, er det rigtig fint, at du gerne vil være der for din veninde, men det skal ikke være for enhver pris, fordi det ikke er godt for dig, hvis du skal blive ved med at høre på ting, som gør dig ked af det. Det er vigtigt at være klar til at hjælpe andre, men hvis det går ud over en selv, kan prisen være for høj, fordi du kan ende med at komme til at tro på det, hun siger, og blive påvirket af det, så du får det dårligt.
Vær tydelig ift dine grænser - det er bedst for jer begge!
Du virker til at være en sund og fantastisk pige, som vil din veninde det bedste, men hvis din veninde ikke vil lytte til dig og forsøge at ændre på sin måde at snakke til dig, synes jeg alligevel, du er nødt til at beslutte dig til at trække dig lidt væk fra hende. Hvis du har gjort dit bedste for at få hende til at forstå det, må hun mærke, at du ikke vil finde dig i at blive snakket sådan til. Det er godt for hende at mærke, at der er en grænse for, hvad hun kan sige og gøre, også overfor dig, men også fordi hun kan have svært ved at få andre venner.
Måske kan du have glæde af at læse disse artikler:
Gode venner
Få mere ud af dine vennesamtaler
Hvem er jeg?
Jeg håber, det hjælper dig i dit dilemma, ellers må du gerne skrive igen.
Held og lykke med det.
Hilsen Kirsten Kirk Christensen
Kirsten Kirk Christensen
Skrevet af:
Kirsten Kirk Christensen
sygeplejerske, familieterapeut
adamogeva.dk