Ved ikke hvem, der er far - risikerer jeg, de tager barnet?
Hej brevkasse.
Lige et hurtigt spørgsmål. Jeg venter barn, og der er 2 mulige fædre. Den ene er min eks, og den anden er et "engangsknald".
Der er størst chance for, at det nok er ham engangsfornøjelsen. Jeg kender faktisk bare kun hans fornavn og hans alder. Vi mødtes for længe siden på nettet. (6-7 måneder siden) og mødtes faktisk bare for at hygge. Har ikke snakket med ham siden og har ingen oplysninger om ham. Hvordan forklarer man lige det til statsforvaltningen, så de ikke tror, det er en stor fed løgn?
Det lyder selvfølgelig lidt smådumt at have været sammen med en, man kun kender fornavnet på. Men jeg har bare hørt skrækhistorier om, at man kan komme i fængsel, og at de tager barnet, fordi det betyder, man er ustabil, og jeg ved ikke hvad. Ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre..
Sesse, 19 år

SVAR:
Kære Dig
Allerførst tak for dit spørgsmål, og at du har lyst til at dele det.
Det er tilstrækkeligt, at du fortæller det, du ved
I forbindelse med fødslen vil du skulle oplyse Statsforvaltningen om, hvem der er barnets far. I dit tilfælde vil der være tale om to mulige fædre. Den ene kender du med navn og kontaktoplysninger. Den anden kun ved navn og alder. Det er for Statsforvaltningen umiddelbart lige meget, hvor mange oplysninger du kan give. Det vigtigste er, at du kan give nogle oplysninger - også selv om det kun er et fornavn. For de børn, der vokser op med en “ukendt far”, er det vigtigt, at de i det mindste kender faderens navn.
De tager ikke barnet, fordi du ikke kender faderen
Du skriver, at du har hørt skrækhistorier omkring fængsel, og at de tager barnet. Med det kendskab jeg har til faderskabssager, så er der ingen, der kommer i fængsel eller får taget deres barn fra sig, fordi de er usikre på, hvem faderen er. I de tilfælde, hvor kvinden ikke vil fortælle, hvem faderen er, kan Statsforvaltning vælge at tage sagen i retten, for på den måde at tvinge kvinden til at komme med oplysninger. Som jeg forstår dig, vil du gerne give alle de oplysninger, du kan?
Statsforvaltningen forsøger at afgøre, hvem faderen er
Grunden til en retssag er, at det skal bestemmes, hvem der skal betale børnebidraget til dig. Når du er i tvivl om, hvem der er faderen, vil Statsforvaltningen med stor sandsynlighed indkalde dig til en samtale. Her fortæller du din historie, og derefter vurderer Statsforvaltningen, om de tror på din historie. I dit tilfælde er der tale om to mulige fædre. I og med du har kontaktoplysninger på din eks-kæreste, vil de kontakte ham med henblik på, at han skal afgive en DNAtest. Det kan han nægte, men det vil med stor sandsynlighed ende med, at de sender sagen i retten, hvor han tvinges til at afgive en DNAtest. Viser det sig, at han ikke er faderen, og at Statsforvaltningen ikke kan finde frem til den anden, du har været sammen med, vil barnet have “ukendt far”, og du får børnebidraget fra det offentlige.
Det blev et langt svar. Håber du fik den hjælp, du søgte, ellers skal du være velkommen til at skrive igen. Du kan også læse mere om faderskabssager på Statsforvaltningens hjemmeside og ellers få råd og vejledning hos Mødrehjælpen.
Jeg ønsker dig alt det bedste for dig og den lille ny.
Mvh. Thea.
Thea Mukai
Skrevet af:
Thea Mukai
Socialrådgiver, stud.pæd.ant.
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK