Var det seksuelle overgreb virkelig et udtryk for Guds kærlighed?
Kære brevkasse
Da jeg var ung teenager, blev jeg udsat for seksuelt overgreb fra en i min nærmeste familie. Jeg er vokset op med den tro, at alt hvad der sker med os er Guds måde at vise, han elsker os. Men hvordan kan det være Guds måde at vise sin kærlighed på?!
Jeg er opvokset i en meget kristen familie men har efter det seksuelle overgreb haft store problemer med den kristne tro. Jeg har tanker om at fjerne mig fra den kristne tro, hvis det virkelig er sådan, Gud viser os sin kærlighed på, da jeg ikke kan forstå, han viser det på den måde. Men på den anden side vil jeg ikke udstødes af min familie, som er så stærke i troen. Hvad skal jeg gøre?
Hilsen en forvirret ung kvinde

SVAR:
Kære unge kvinde
Jeg blev både ked af det og vred, da jeg læste dit spørgsmål. Jeg blev glad over, at du skrev til os, men ked af, hvad du har oplevet, og vred over, at du har fået at vide, at alt hvad sker med os er refleksion af Guds kærlighed.
Karma-lov og ikke kristendom
For det første lyder det, du er vokset op med, for mig meget mere som karma-lov end kristendom. Det, du har oplevet, er overhovedet ikke en refleksion af, hvordan Gud ser på dig. Og jeg må ærligt sige, at jeg ikke forstår, man kan tænke sådan, hvis man har læst Bibelen. For der sker masser af forfærdelige ting for mennesker. Det handler ikke om, hvem de mennesker er, eller hvad Gud tænker om dem. Men det handler om, at vores verden er brudt og uperfekt.
Du har fået en ekstra byrde
Jeg blev også ked af det på dine vegne, fordi du har fået et ekstra lag på dit traume ved denne tænkning. Som om det ikke var slemt nok at blive udsat for et seksuelt overgreb fra en i ens nærmeste familie. Når du så også skal kæmpe med at tænke, at alt der sker er en måde, Gud viser sin kærlighed på, bliver det meget tungt. Jeg var 20, da jeg fik en kronisk sygdom. Er det Guds måde at vise sin kærlighed på? NEJ. Det er en del af at leve i vores verden. Gud kan vende det onde til noget godt, og sygdommen har lært mig meget. Men jeg bliver stadig nogle gange vred på ham over, at han ikke tager det fra mig.
Gud har grædt sammen med dig
Så lad mig sige det rent ud: Gud har ikke ønsket, at det skulle ske mod dig. Han har tværtimod grædt med dig og sørget over, at nogen har gjort noget så slemt mod dig, som er hans elskede barn! Jeg blev også lidt vred, fordi du ikke har fået lov til at skælde ud på Gud og spørge ham, hvorfor det skete. Gud er stor og kan tåle, at vi kommer til ham med alle vores grimmeste følelser. Også når vi er vrede på ham. Jeg vil også sige, at jeg virkelig godt forstår, du får lyst til at fjerne dig fra troen. Det lyder som en meget tung tro, du er vokset op med. Jeg ville heller ikke have lyst til at tro på en gud, der lader sådanne ting ske og kalder det kærlighed. Men som sagt er det ikke Bibelens Gud, der er på den måde!
Find en at tale med
Jeg tror, det ville være rigtig godt for dig at snakke med nogen udenfor din familie om, hvad der er sket og om, hvordan Gud ifølge Bibelen viser sin kærlighed. Det er nemlig helt anderledes, end de forestillinger, du er vokset op med. Én ting er, at jeg svarer dig her, en anden ting er at sidde overfor et andet menneske og få lov til at tale ud og komme med alle spørgsmålene. Skriv endelig, hvis du gerne vil have, at jeg hjælper dig med at finde en, der kunne være god til det. Eller se på vores side med tilbud om samtale; måske kan du finde en i nærheden af, hvor du bor.
I vores artikel Om seksuelle overgreb kan du læse mere om, at du desværre ikke er alene om at have oplevet seksuelt overgreb fra et familiemedlem. Det står også noget om, hvad der er godt at gøre for at komme videre på en sund og god måde.
Du er modig og stærk
Tak fordi du skrev. Du er modig og stærk! Tænk sig, at du har gået med det her i flere år uden at smide både din familie og Gud ud. Det er stærkt. Men jeg tror virkelig, du skal have hjælp til at håndtere både det, der er sket og det, du har lært. Du er ved at være voksen og skal finde dit eget ståsted. Det betyder ikke, at du bliver en mindre del af din familie eller elsker dem mindre. Men vi har alle brug for at finde ud af, hvad vi selv tænker, og hvad vi selv tror.
Kærligst
Krista Korsholm Bojesen