Var det rigtigt af mig at få blowjob som 13-årig?
Hej
Mig og min kæreste lå og puttede (kyssede og rørte sexuelt). På et tidspunkt tager hun så bukserne af mig og spørger mig, om jeg vil have et “blowjob”. Jeg tænker hurtigt og svarer ja, og så begynder hun ellers.
Jeg er meget i tvivl, om det var det rette og tænker konstant på det i dagligdagen. Jeg vil høre, hvad jeres mening om det er, og hvad jeg skal gøre.
A, 13 år

SVAR:
Hej A
Tak for dit spørgsmål. Det kan være et svært spørgsmål at stille, men sejt at du ikke lader dine bekymringer blive inde i hovedet, men derimod vælger at handle på din usikkerhed.
Det er dejligt at høre, at du og din kæreste er glade for hinanden og nyder at være sammen. Det tyder på et dejligt forhold, du har med din kæreste. Du beskriver, at I ligger og kysser og rører seksuelt ved hinanden, inden din kæreste tilbyder dig et blowjob. Og siden da har du gået med en tvivl, om det var det rigtige.
Seksuel lavalder
Til at starte med vil jeg gøre dig opmærksom på loven om den seksuelle lavalder. Den lov siger, at børn og unge ikke må have sex eller seksuel omgang, inden de bliver 15 år. Loven er ikke lavet for at genere eller straffe jer unge, men derimod beskytte jer. Forskning har vist, at børn/unge under 15 år ikke er modne nok i hverken deres krop eller følelser til at rumme alt det, seksuelt samvær indebærer.
Det med at have svært ved at rumme de mange følelser kan måske være en af grundene til, at du spørger, om det var det rigtige, du gjorde.
Lav andre sjove ting sammen
At sex ikke er noget, der skal foregå i jeres forhold endnu, skal ikke være en bremse for, at du og din kæreste kan have et skønt forhold sammen. Der er så meget andet spændende, I kan fylde i jeres tid sammen, som ikke vil skabe usikkerhed imellem jer. Nyd hinanden ved at lave noget sammen, som I begge kan li’, fx shopping eller en cafétur, mountainbike i skoven, eller meld jer ind i samme sportsklub. Det vigtigste er at lave noget, hvor I får nogle gode oplevelser sammen, som I begge synes er sjovt og hyggeligt.
Lær grænserne at kende
For at du og din kæreste skal kunne have et godt forhold sammen, er det vigtigt, I begge finder ud af, hvor jeres grænser er henne, og at I begge acceptere hinandens grænser. Til at starte med kan du spille ud med, hvad du er glad for i jeres forhold og gøre det klart, hvor dine grænser går – og evt. fortælle hvad det gør ved dig, når I overskrider dine grænser.
Find en voksen at tale med
Det kan som sagt være en meget svær samtale at tage. Derfor vil jeg opfordre dig til at finde en voksen, du kan dele dine tanker med, og som kan støtte dig i at formulere dine grænser. Det er vigtigt, du finder en voksen, du er tryg ved, som du kan dele det med. Det kan enten være en af dine forældre, en lærer eller klubleder, som du kender. Dine forældre kan måske være de sværeste at tage denne snak med, men måske også dem, du vil kunne få den bedste hjælp af, da de oftest er dem, der kender dig bedst.
Vi modtager jævnligt spørgsmål, der ligner dit hos AdamogEva.dk, så måske kan du finde endnu mere hjælp ved at læse nogle af vores andre svar, der minder om dit dilemma:
13 år: Min ven vil have sex med mig, men jeg føler mig ikke klar
Hvor gammel er man, når man får lyst til sex?
14 år og klar til sex – er det for tidligt?
Til slut vil jeg blot opfordre dig til at tage din usikkerhed seriøst, stå op for de grænser, du har, og find en voksen, du kan vende dine tanker med.
Håber mit svar har givet dig nogle ideer til, hvad du nu kan gøre.
De bedste hilsner
Filip Smidt