Uønsket graviditet som 14-årig?
Hej. Jeg har haft sex med 2 forskellige indenfor den sidste måned. Den ene var min nuværende ekskæreste, og vi havde sex flere gange uden beskyttelse. Min menstruation er først kommet nu, præcis en måned efter det ubeskyttede samleje. Jeg fik rigtig meget udflåd dagene op mod blødningen, og selve blødningen er blevet meget mærkelig. Jeg bløder en smule i meget kort tid, så går der cirka en time, før næste blødning kommer.
Kan jeg være gravid alligevel? De minder nemlig meget om pletblødninger.
Det kan også være en abort, kan det ikke?
Jeg er rigtig nervøs, for jeg er da overhovedet ikke klar til et barn!
Pige, 14 år

SVAR:
Kære dig på 14
Der er gået lidt tid siden, du skrev dit spørgsmål. Det er desværre ikke nogen akut brevkasse, men jeg håber, du kan bruge mit svar alligevel.
Få vished for om du er gravid
Jeg håber, du har fået en afklaring omkring, om du er gravid eller ej. Da du har haft ubeskyttet samleje, synes jeg, at du skal tage en graviditetstest. Du skriver, at du begyndte at bløde en måned efter samlejet. Hvis du ellers har regelmæssig menstruation, har den altså været forsinket. Det kan bare være en ganske normal uregelmæssig menstruation. Det er ofte, at helt unge piger som dig, ikke har regelmæssig menstruation endnu. Den kan også skyldes, at du har været gravid og oplever en spontan abort. Det er ikke sikkert, at du får nogen afklaring omkring, hvad årsagen til den uregelmæssige menstruation var. En graviditetstest vil ikke på nuværende tidspunkt vise, om du har været gravid. Men den kan afgøre, om du er gravid nu.
Læs mere i denne artikel: Menstruationen udebliver – mulige årsager.
Hvis det viser sig, at du er gravid, skal du kontakte din læge. Du skal også snakke med dine forældre eller en anden voksen, du er knyttet til. Du er også meget velkommen til at skrive til os her på AdamogEva igen.
Sex er et stort ansvar
Når du har ubeskyttet samleje, er der meget stor mulighed for, at du bliver gravid. Men der er også en stor risiko for at blive smittet med kønssygdom. En graviditet vil få konsekvenser her og nu for dig, men kønssygdom kan blive ved med at give dig problemer i mange år. Derfor er det meget vigtigt altid at anvende prævention. Det eneste, der beskytter mod både graviditet og kønssygdom er kondom.
Du er kun 14 år og skriver, at du overhovedet ikke er klar til at få børn. En af konsekvenserne af sex er, at man risikerer at blive gravid. Der er ikke nogen prævention, der kan beskytte dig 100%. Det er de færreste, der har lyst til at blive mor, mens de selv stadig er teenager.
Pas godt på dit sexliv
Det er rigtig svært at sige nej til sex, hvis du har lyst til at være sammen med din kæreste. Men jeg vil opfordre dig til at tænke lidt over konsekvenserne og hvad du vil byde dig selv. I Danmark er det faktisk ikke lovligt at have sex, før man er 15 år. Denne regel er til for at beskytte de unge. Her på AdamogEva ser vi sex som noget, der er dejligt og smukt, det er til for at glæde to mennesker, der elsker hinanden og har knyttet sig til hinanden i et gensidigt forpligtende forhold.
Læs mere om det i artiklen: Pas godt på dit sexliv.
Kærlig hilsen
Signe
Signe Engholt Andersen
Skrevet af:
Signe Engholt Andersen
læge
adamogeva.dk