Umulig kærlighed - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej Adam og eva. Først vil jeg sige, at jeg elsker jeres hjemmeside og den har givet mig mange svar, men ikke det helt rigige, jeg ledte efter...

Altså kort sagt er jeg forelsket. Virkelig forelsket... Jeg ved det aldrig bliver til noget og det er på en måde også okay, bare den dejlige følelse af kærlighed, der bobler indeni. Jeg går i 6 klasse og han går i 7 klasse. Det hele startede, da jeg var på koloni, jeg havde aldrig set ham før på skolen. vi talte ikke sammen eller noget (overhoved ikke), hver eneste gang, vi spiste, kiggede jeg på ham, vi fik altid øjenkontakt. Men jeg kiggede altid lynhurtigt væk. Det samme skete flere gange om dagen,.

Så blev det sidste dag, vi skulle med bussen hjem (jeg græd nærmest indeni, fordi kolonien var slut, jeg ville ikke komme til at se ham i skolen). Da vi steg af bussen, fik jeg mit sidste lyn øjenkontakt med ham og så var han kørt... hele sommerferien var jeg ved at dø, fordi jeg ikke kunne se ham. Men altså skolen er startet og nu sidder jeg hver dag og kigger på ham, når han spiller fodbold. Mine veninder har fundet ud af, at jeg er forelsket i en, men de ved ikke hvem. Hver dag, når jeg står op, er jeg og min krop helt ophidset og slapper ikke af, før jeg har set ham.

Men nu til problemet. Som sagt ved jeg, at det ikke bliver til noget, for han kan ikke lide mig (det ved jeg) og han vil bare gøre nar af mig og sige det til sine venner, som også vil gøre nar af mig. Og jeg vil bestemt ikke sige noget til ham, fordi det vil ydmyge både mig og ham, hans venner vil bare drille ham med "Bella og *Ham* er kærester". Og jeg er på en måde ligeglad med, at det ikke bliver til noget, selvom jeg brændene ønsker det. Problemet er, at hver dag jeg sidder og kigger på ham, er jeg glad for at se ham og glad for, at han er glad. Men om aften ligger jeg i min seng og græder, jeg græder lydløst, for min mor må ikke høre det. Jeg græder ved tanken om, at det ikke bliver til noget, selvom jeg er fuldstændig ligeglad med tanken om dagen?

Jeg håber virkelig, at i kan hjælpe mig med at komme i kontakt med ham uden direkte at gå hen til ham eller ydmyge ham...

KH Bella

12 år

Ps, jeg vil gerne komme i kontakt med ved at sende ham blikke eller noget i den retning :)

SVAR:

Kære Bella

Tak for din positive omtale af hjemmesiden, og dejligt at den har hjulpet dig med mange svar. Håber også vi kan hjælpe dig denne gang.

Forelskelse er en fantastisk følelse

Når man er forelsket, som du er, er det stærke følelser, som kommer til udtryk. Det er spændende, voldsomt, forvirrende, vidunderligt og skræmmende. Forelskelsen kan vende op og ned på alt for en tid. Man bliver en smule vanvittig og meget selvoptaget, når man forelsker sig. Du skriver: Virkelig … bare den dejlige følelse af kærlighed, der bobler indeni. Det lyder til, at du nyder forelskelsen, men den kommer også til at fylde rigtig meget, lige fra du står op til du går i seng

Når forelskelsen ikke bliver gengældt

Du skriver, at du ved, han ikke kan lide dig – Hvordan ved du det? Er det bare noget, du tror. Du skriver, at det er lige meget, at det ikke kan blive til noget og samtidig siger du: … selvom jeg brændende ønsker det og du græder om aftenen ved tanken om, det ikke bliver til noget.. For mig lyder det ikke til, at det er helt lige meget for dig, men måske prøver du at sige til dig selv om dagen, at det er lige meget, for at det ikke skal gøre så ondt? Jeg vil gerne have dig til at overveje nogle spørgsmål:

Hvorfor vil du være kærester? Du har set ham, haft øjenkontakt med ham, men ved egentlig ikke rigtig noget om ham. Er det mon mere selve forelskelsen, du er forelsket i?

Uanset hvor det kommer fra, så er det ikke rart at have den følelse, at den man er forelsket i ikke kan lide en. Det kan tage al selvtilliden og selvfølelsen fra dig og det er ikke godt for dig.

Så er det bare lige, hvad du skal satse på.

Venner er vigtige

Lige nu er det meget vigtigt for dig at bevare den selvtillid og selvfølelse, du har, ved at være sammen med dine venner og veninder. At have venner giver livsmod og en følelse af, at der er en mening med livet. Det giver en væsentlig oplevelse af at betyde noget, at være værdifuld for andre. Så venner er værd at satse på.

Læs mere om venskaber her:

Pigevenner og drengevenner

Gode venner

Hvordan afhjælpe dine smertefulde følelser.

Du kan ikke styre at forelskelsen kommer, men du kan bestemme, hvor meget næring, den skal have. Jeg tror, det kunne være godt for dig ikke at have så meget fokus på ham. Prøv i stedet at koncentrere dig om samvær med dine klassekammerater, gå i biografen med veninderne og se en kærlighedsfilm og få grædt de følelser ud, du har der. Når man er så ung, som du er, kan følelserne svinge meget, uden man altid forstår det, og det kan være svært at acceptere. Jeg vil opfordre dig til at satse på venskaberne, måske bliver han på et tidspunkt en del af din vennekreds og så må du se, hvis du lærer ham mere at kende, om du så bliver ved med at have de samme følelser for ham og om det er kærester i skal være.

Du er kun 12 år nu og det kan være spændende med en kæreste, men det er også mege tidligt at binde sig til en kæreste og der er bestemt også fordele ved at vente

Lise H. Thuesen