Udslæt i ansigtet efter første samleje – hvad kan det skyldes?

Vis spørgsmål

Hejsa!

Her i weekenden har jeg været sammen med min kæreste, og vi havde sex for første gang. Efterfølgende er jeg slået enormt meget ud i ansigtet og på brystet. Jeg ved ikke, om det har noget med det at gøre eller ej. Det klør ikke eller gør ondt.

A, 15 år

SVAR:

Hej A

Udslæt kan skyldes meget forskelligt

Dit udslæt kan skyldes forskellige ting. Har du haft det på lignende måde før? Det er et godt tegn, at det ikke klør eller gør ondt. Hvis det ikke fortsætter, synes jeg ikke, du skal bekymre dig. Det er muligt at være allergisk over for sin kærestes sæd, men det lyder det ikke til, at du er. Hvis det bliver ved med at opstå, skal du kontakte din læge og blive undersøgt.

Hvorfor sex?

Jeg vil gerne udfordre dig lidt ved at spørge, om I har overvejet, hvorfor I har sex sammen? Du er 15 år – hvor gammel er din kæreste? Ifølge lovgivningen er det ulovligt at have sex med en person, som er under 15 år. Og der er en god grund til, at loven er på den måde: For at beskytte os. Sex er nyt og spændende – men vi er også meget sårbare, og vi giver noget af os selv, når vi har samleje med en anden person. Derfor tror jeg ikke, det er godt at have sex i en tidlig alder eller sammen med forskellige partnere.

Selvom I måske begge er over den seksuelle lavalder, vil jeg alligevel opfordre jer til at snakke sammen om, hvorfor I vil have sex med hinanden. Måske kan I få noget ud af at læse artiklerne 10 gode grunde til at vente med sex og Sex og følelser.

Mvh. Marie