Udelukker blødning i p-pillepausen at jeg er gravid?
Hej.
Jeg går for tiden og er rædselsslagen for at være gravid, selvom jeg ikke tror, jeg burde være det, da jeg tager mine p-piller hver dag, og har ikke glemt den en eneste gang (dog tager jeg den nogle gange lidt før tid eller lidt efter tid, max 30 minutter, men det burde vel ikke gøre noget?)
Men grunden til, at jeg er så bekymret, er fordi jeg har en veninde, som blev gravid, selvom hun var på p-piller, og hun opdagede det først, da hun var 7 måneder henne og havde derved ikke muligheden for en abort, og har hørt flere historier om piger, der først har opdaget, at de var gravide kort før, de egentlig skulle føde.
Mit spørgsmål er egentlig ret simpelt: Kan man, når man er på p-piller, og menstruationen jo er en form for "falsk", stole på, at hvis man får en normal menstruation i p-pille-pausen, så er man ikke gravid?
Altså vil menstruationen også udeblive, hvis man er på p-piller og man er gravid? (ligesom hvis man ikke er på p-piller).
Mvh.
C, 20 år

SVAR:
Kære C
Jeg kan godt forstå, du er bekymret. Det må fylde meget, når din veninde uønsket og uventet bliver gravid – og har gået næsten hele graviditeten ud uden at opdage det. Historierne om kvinder, der pludselig føder uden at vide, at de er gravide, er ikke det pure opspind. Det sker ind imellem, og jeg har mødt to, der har prøvet det. Jeg kan ikke sige, at de skilte sig ud som hverken uforsigtige eller uintelligente – de overvejede bare ikke rigtig muligheden for, at de kunne være gravide. De havde måske travlt med 1000 andre ting, eller de fortrængte det måske lidt, fordi deres livssituation var ustabil, eller de troede, deres fysiske symptomer skyldtes noget helt andet.
Sex kan medføre graviditet
Med andre ord, det sker. Sex kan medføre graviditet. Det ser næsten fjollet ud, når det står på skrift, for selvfølgelig kan sex medføre graviditet – det er ligesom hele idéen med det – set fra et biologisk synspunkt i hvert fald – men det er nok de færreste på din alder, der dyrker sex for at blive gravide. Med moderne prævention virker det næsten helt uretfærdigt eller som utroligt uheldigt, hvis man bliver gravid. Ikke desto mindre sker det relativt tit.
Ingen prævention er 100% sikker
Sikkerheden for p-piller er i min gynækologibog fra 2005 angivet til 98%. Det betyder, at hvis hundrede kvinder bruger p-piller i et år, vil to være gravide inden året er omme. Naturligvis bliver sikkerheden lavere, hvis man ikke tager pillerne efter anvisningen, kaster op, har diarré eller tager nogle former for epilepsimedicin (som ophæver en del af virkningen, men det har lægen formentlig taget højde for ved ordinationen). To ud af 100 er ikke mange (nogle mener, sikkerheden er endnu højere,) og p-piller anses for at være en af de mest sikre præventionsformer, vi har.
Du er næppe gravid
Sandsynligheden for, at du bliver gravid, er ikke særlig stor – især ikke, når du er påpasselig med at tage pillen hver dag (og nej, en halv time betyder ikke noget med p-piller). Men det er stadigvæk to ud af hundrede, og derfor synes jeg, det er vigtigt at have i baghovedet, at du kan blive gravid, hvis du dyrker sex.
Enkelte kan bløde selv om de er gravide
Det leder mig hen til dit kernespørgsmål: Kan jeg regne med, at en blødning i p-pillepausen udelukker graviditet? Det korte svar er: Nej, ikke 100%. Normalt sætter en graviditet en stopper for menstruationsblødninger, fordi graviditetshormonerne hæmmer de hormoner, der ellers giver menstruationscyklus – men en graviditet sætter jo ikke en stopper for de hormoner, der fortsat bliver tilført gennem p-pillerne. P-pillerne indvirker altså på kroppen på samme måde, som de hele tiden har gjort, og der kan godt komme en blødning i p-pille-pausen. Det er et simpelt svar – og hvis jeg var hormonnørd, ville jeg kunne redegøre for flere detaljer – også for hvordan nogle af de hormoner, der er i p-piller også optræder under graviditet, og sikkert hvordan det påvirker blødning fra livmoderen. Det ved jeg desværre ikke rigtig noget om, men jeg vover pelsen og giver dig det simple svar, fordi jeg har oplevet, at det passer med virkeligheden. Jeg har oplevet gravide på p-piller, der har blødt, som de plejer i pausen – og jeg har oplevet gravide uden p-piller, der også har blødt, som de plejer på menstruationstidspunktet.
Når det er sagt, bevirker en graviditet som oftest, at man ikke bløder – også selv om man tager p-piller – men modsat oplever mange, at de på et tidspunkt holder helt op med at få blødning, hvis de tager p-piller. Ingen menstruation betyder altså langt fra altid, at man er gravid.
Det blev vist lidt snørklet skrevet – men pointen er, at selv om menstruation eller mangel på samme normalt er det mest sikre tegn på graviditet, så er det ikke så sikkert et tegn, når man er på p-piller.
Læs mere i artiklen Menstruationen udebliver – mulige årsager.
Tag en graviditetstest
Der er også andre tegn på graviditet – kvalme, brystspænding og træthed – for at nævne nogen af dem, som mange oplever tidligt i graviditeten. Desværre er det også nogle af de bivirkninger, som p-pillerne har i sig selv, hvilket ikke gør sagen lettere (og her er måske også en del af forklaringen på, at din veninde kunne gå så lang tid uden at opdage, at hun var gravid). Hvis du ikke tidligere har oplevet de bivirkninger, er det nok en god idé at være lidt opmærksom, hvis du begynder at få dem.
Ellers ville jeg købe nogle billige graviditetsteste på nettet og tage en af og til, hvis du skulle være i tvivl.
Sex og tryghed hører sammen
Du er med andre ord godt hjulpet, hvis du husker på, at sex kan medføre graviditet – også selv om man er på p-piller. Desuden beskytter pillerne heller ikke mod sexsygdomme og knuste hjerter. Det er for mig at se rigtig gode grund til at vælge sin seksualpartner med omhu. Hvis du er i et gensidigt forpligtende stabilt forhold, så er en uplanlagt graviditet heller ikke lige så stort et problem for dig, som hvis det er en fyr, du ikke har lyst til at dele din fremtid med.
Læs også artiklen: Værd at vente på
Jeg ønsker dig alt det bedste. Pas godt på dig selv!
Mange hilsner
Amalie