Udebleven menstruation – gravid? Hvornår starte på p-piller?

Vis spørgsmål

Hej med jer! Jeg er en pige på 19 år, som er meget bekymret for at være gravid. Da jeg startede på mine p-piller i 9. klasse, var det fordi jeg ikke kunne styre min menstruation. Jeg vidste simpelthen ikke, hvornår jeg ville få det, og det var irriterende.

For et halvt år siden var jeg i et forhold i 3 år. Da det gik i stykker, blev jeg rigtig dårlig til at tage mine piller, så jeg valgte og stoppe med dem. Efter jeg er stoppet med dem, har min menstruation været meget underlig. Sidst jeg havde det, havde jeg først 2 dage med hel tyk sort menstruation, så stoppede det igen. 1 ½ uge efter, fik jeg så min menstruation igen. Denne gang var den hel tynd, i meget kraftige mængder og jeg havde det i lang tid. Havde ikke smerterne som jeg normalt plejer.

Siden denne menstruation har jeg ikke haft det. Jeg tror, det er omkring 1½ måned siden. Jeg har fået en kæreste igen, og vi har selvfølgelig haft sex. Vi har et par gange haft ubeskyttet sex, så jeg er selvfølgelig nervøs for, at jeg er gravid. (Ved godt det er meget dumt) Har taget tre tests, og de viser alle negativ, og jeg føler ingen symptomer på graviditet.

Kan min udeblevne menstruation skyldes, at det er uregelmæssigt lige som i 9. klasse, da jeg startede på p-piller? Eller kan det skyldes, at jeg tænker for meget over, at jeg er gravid samt har haft store skoleprojekter? Er ret nervøs!

Derudover vil jeg meget gerne starte på min p-pille igen, nu hvor jeg har fået kæreste. Men kan jeg først starte på dem, den dag jeg får min menstruation, eller kan jeg starte på dem inden?

Håber inderligt, I kan hjælpe mig!

Med venlig hilsen

N, 19 år

SVAR:

Kære N

Beklager meget det meget sene svar, du har sikkert allerede fundet svar andetsteds, så jeg vil gøre det kort.

Uregelmæssig menstruation

Den uregelmæssige menstruation hænger ofte også sammen med vekslende styrke. Det skyldes, at du nok ikke har haft ægløsning hver gang, du får menstruation. Det kan have forskellige årsager som fx ekstrem sportsdyrkning, stress eller lav vægt. Det kan også skyldes en hormonforstyrrelse, der hedder PCO. Se mere under PCO/PCOS i vores leksikon

Gravid?

Der er ingen tvivl om, at du selvfølgelig er kommet i en træls situation, fordi du og din kæreste har haft ubeskyttet sex. Når du har så uregelmæssig menstruation, kan du regne med at tage en graviditetstest tre uger efter samlejet, som bør være pålidelig her.

Læs mere i denne artikel: Menstruationen udebliver – mulige årsager.

P-piller

Du kan i din situation, hvor du sjældent har menstruation, godt starte på p-piller midt i en periode. Du skal bare være opmærksom på, at du først er beskyttet mod graviditet fra næste pakning.

Se evt. dette svar: Startet på P-piller midt i cyklus – er jeg så beskyttet? og denne artikel: Info om p-piller

Som vi altid gør her på AdamogEva, vil jeg opfordre dig til at passe godt på dit sexliv.

Håber du vil tage dig tid til at læse denne artikel: Sex og følelser.

Mvh. Mette