Ubeskyttet sex - er jeg gravid eller ikke?
Hej. Mig og min kæreste har haft ubeskyttet sex. En uge senere får jeg kvalme, ondt i mine bryster, en stort lyst til mad hele tiden. En underlig fornemmelse i maven.
Men så har jeg fået min menstruation og den stater med lidt plet blødning og så nu er den bliver kraftig. Den kommer en uge før den skal, den har altid kommet til tiden. Tror i at jeg kan var blevet gravid? Skal jeg prøve og tag en test, når min menstruation stopper.
Mvh Rikke, 19 år

SVAR:
Kære Rikke
Tak for dit spørgsmål.
Det kan ikke siges med sikkerhed, om du blev gravid ved det ubeskyttede samleje. Men det sker ofte, at et befrugtet æg alligevel ikke er levedygtigt og derfor ikke sætter sig fast i livmoderen. Men din menstruation kan påvirkes af mange ting, så det kan også være en helt normalt uregelmæssig menstruation, du har oplevet.
Hvis du vil være helt sikker på ikke at være gravid, kan du sagtens tage en graviditetstest. Se mere om graviditetstest her: Menstruationen udebliver – mulige årsager.
Sex og tryghed
Du er stadig ung, så hvis I ikke ønsker at blive gravide og blive forældre lige foreløbigt, er det vigtigt, at I bruger prævention. Det er også vigtigt, at I beskytter jer mod kønssygdomme. Kondom er det eneste, der beskytter mod både graviditet og kønssygdomme.
Læs mere om prævention her: Prævention
Jeg vil opfordre dig til at passe på dig selv og din seksualitet.
Sex og følelser
Pas godt på dit sexliv
Værd at vente på
Kærlig hilsen Signe
Signe Engholt Andersen
Skrevet af:
Signe Engholt Andersen
Læge
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK