Ubeskyttet sex 4 dage efter ægløsning - kan jeg være gravid?
Hej!
Af andre årsager var jeg for nylig til gynækolog, som tjekkede æggestokke mv. I denne sammenhæng sagde gynækologen, at jeg ville få ægløsning indenfor et døgn. Dette var således på dag 14 i min cyklus. På dag 18 havde jeg ubeskyttet sex med en mand, som "stod af i Roskilde". Jeg vil gerne vide, hvad I tænker chancen/risikoen er, for at jeg kan være blevet gravid med ham.
Mvh. Den bekymrede, 28 år

SVAR:
Kære bekymrede!
Ja, teoretisk set kan du være blevet gravid. Sandsynligheden er lille, men den er der. Du har fået ægløsning, efter du var hos gynækologen, men vi kan ikke vide præcis hvornår. Desuden kan ægget overleve nogle døgn i æggeleder og livmoder. Teoretisk set kan der altså have været et æg klar den dag, du havde sex.
Afbrudt samleje, som I havde, er en meget usikker præventionsform. Der kan være masser af sædceller i den præsperm (klare væske) som kommer ud af penis, inden mandens orgasme og udløsning kommer.
Du kan læse meget mere om sandsynlighed/sikkerhed og usikkerhed i vores tema Sådan opstår en graviditet
Du kan også finde en masse informative svar under leksikonordet Præsperm
Hvad gør du nu?
Du kan jo vente og se, om din menstruation kommer, som den plejer - så er du efter al sandsynlighed IKKE gravid. Først hvis din menstruation udebliver 2-3 dage længere end ventet, kan du tage en pålidelig graviditetstest. (Forudsat at du normalt har en regelmæssig menstruation)
Jeg hæfter mig ved, at du skriver, du havde ubeskyttet sex med "en mand". Jeg går derfor ud fra, I ikke er i et fast forhold, og at du dybest set ikke ønskede at blive gravid med ham.
Det er min overbevisning og erfaring, at den skønneste sex kun kan fås i et trygt og stabilt forhold, hvor du ved, at I to skal være sammen resten af livet. Måske er det en mulighed for dig at gemme sex, til du finder "Ridderen på den hvide hest". Måske er det ikke. Det ved du bedst selv. Hvis det ikke er, kan du overveje, om p-piller eller mini-piller kan være en god præventionsform for dig, så du undgår bekymringer om en mulig graviditet.
Og helt praktisk vil jeg også lige minde dig om, at du ikke er beskyttet mod kønssygdomme, når I ikke har brugt kondom. Så ligesom der er en teoretisk risiko for, at du kan være blevet gravid med denne mand, kan du være blevet smittet med f.eks. HPV, klamydia og andre kønssygdomme, der kan få alvorlige konsekvenser for dig på længere sigt. Så hvis du ikke kender fyren og stoler 100 % på, at han ikke bærer kønssygdomme, så synes jeg faktisk, du skal bestille en tid hos din læge og blive tjekket. Det er dog ikke muligt at teste for HPV - læs evt. mere i vores artikel HPV og vaccinen.
Hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at skrive til os igen.
Venlig hilsen
Ida Secher Rom