Ufrivilligt og ubeskyttet samleje – hvad nu?
Jeg skriver til jer, fordi jeg har begået en stor stor fejl. Jeg har været på hyttetur sammen med min gymnasieklasse i lørdags, og det gik vildt for sig.
Jeg blev drukket under bordet, og jeg kan intet selv huske fra denne aften/fest, men jeg har begået nogle store, store dumheder, som jeg inderligt fortryder.
Det, der så skete efterfølgende, er, at jeg var blevet så fuld, at jeg ingenting har kunnet styre. Ham, der drak mig så fuld, som jeg nu engang blev (var selvfølgelig også selv skyld i det), tog valget om at udnytte det. Drengen, der gjorde det, har i forvejen været sådan lidt lun på mig, men jeg havde fortalt ham flere gange, at det ikke var gengældt, og at jeg bare så ham som en god ven.
Nå, men han valgte åbenbart at "misbruge" mig og have samleje med mig uden beskyttelse. Jeg har aldrig før haft sex med nogen, jeg var altså jomfru, inden alt dette skete. (Alt, hvad jeg ved om dette samleje, er noget, jeg har fået fortalt af de andre deltagere til festen, så jeg ved ikke, om der har været samleje eller ikke, men det tror jeg).
Nu er jeg altså lidt/MEGET bange for, at jeg evt. er gravid, for dette samleje er sket lige omkring den tid, hvor jeg ville have ægløsning, men jeg er ikke helt sikker, da jeg ikke lige har talt osv., men jeg ved i hvert fald, at det var ca. 13 dage efter min sidste menstruation og 14 dage før, jeg skal have det næste gang. Men jeg ved ingenting om det, da jeg i min vildeste fantasi aldrig ville kunne forstille mig selv i denne situation.
Jeg var på apoteket om mandagen (ca. 36 timer efter samlejet havde fundet sted) og købe en fortrydelsespille, men hvordan ved jeg, at den har virket??
Ham drengen, der har "gjort alt dette i mod mig", vil ikke snakke med mig om det, der er sket, og han ignorerer mig fuldstændig. Jeg har prøvet at tage kontakt til ham flere gange. Altså, jeg tænker bare, det er da ikke kun min skyld, det er MINDST ligeså meget hans, eller tænker jeg forkert i det??
Jeg er virkelig bekymret og fortvivlet, som I nok godt kan læse jer frem til. Håber virkelig, at I kan give lidt mere "viden" om risikoen af det, der er sket, så jeg kan få styr på mine tanker igen, og det ikke ender med et helt, helt forkert og dumt valg!!
Med fortvivlede hilsner fra
"Fortryder alt inderligt", 17 år

SVAR:
Kære “Fortryder alt”
Tak for din henvendelse. Du er kommet i en ulykkelig og svær situation, og det er rigtig godt, at du søger hjælp. Det gør mig ondt, at du har oplevet det her, for det er en oplevelse, der sårer og kan give ar på sjælen.
Der er flere ting i det, du skriver, men lad mig begynde med dine bekymringer om en eventuel graviditet.
Graviditet og fortrydelsespille
Når man har sex, er der altid en mulighed for at blive gravid. Når man har ubeskyttet sex, er sandsynligheden selvsagt meget større. Da det er sket omkring tidspunktet for din ægløsning, forøger det sandsynligheden yderligere. Men der er dog noget, som er vigtigt at huske på:
1. Selvom man har sex omkring den tid, hvor ægløsningen finder sted, er det ikke ensbetydende med, at man bliver gravid.
2. En fortrydelsespille er IKKE et præventionsmiddel men derimod en såkaldt “nødløsning”.
Fortrydelsespiller virker ved at påvirke slimhinden i livmoderen, så et eventuelt befrugtet æg ikke kan sætte sig fast og vokse; altså så man ikke bliver gravid. Det betyder også, at hvis man allerede er blevet gravid, har fortrydelsespiller ingen effekt. Derfor skal pillerne tages senest 72 timer efter det ubeskyttede samleje, hvilket du jo har gjort. Fortrydelsespiller giver dog ikke 100% sikkerhed for at undgå graviditet (man regner med, at 1-2% bliver gravide alligevel).
Nu er det jo nogle dage siden, du skrev, så måske har du allerede fået afklaret, om du er gravid, men ellers er den sikre måde at få det afklaret på at tage en graviditetstest. Det er altid en god ide at tage en test for på den måde at få klarhed, men hvis du oplever en af følgende ting, er sandsynligheden for en graviditet større:
• Hvis menstruationen udebliver mere end fem dage
• Hvis du har unormal blødning på forventet menstruationstidspunkt
• Hvis du har symptomer på graviditet
• Hvis du bruger p-piller, og menstruationen udebliver i næste p-pillefri periode.
Brug af fortrydelsespiller rummer også et stort etisk dilemma, som jeg synes, kunne være godt for dig at tage stilling til og overveje i forbindelse med fremtidig seksuel aktivitet. Her er nogle andre spørgsmål og svar, som du måske kan have glæde af at læse:
Kan det være bivirkninger efter fortrydelsespille, eller er jeg gravid?
Kan jeg være gravid efter en fortrydelsespille?
Kan jeg undgå tidlig abort med fortrydelsespillen?
Kan jeg ikke tåle fortrydelsespiller?
Seksuelt overførte sygdomme – kønssygdomme
Graviditet er ikke den eneste risiko, man løber, når man har ubeskyttet samleje (her menes samleje uden brug af kondom, da det er den eneste præventionsform, der beskytter mod kønssygdomme) med en, der har haft ubeskyttet samleje med andre. Du skriver, at du var jomfru, da I havde sex, så du har ikke kunnet smitte ham, men hvis ikke han var jomfru, er der en risiko for, at han kan have smittet dig med en kønssygdom. Hvis han har været sammen med andre før dig, er det en god ide at lade dig teste hos lægen.
Den mest almindelige kønssygdom i Danmark er klamydia. Klamydia kan, hvis den ikke bliver behandlet, forhindre muligheden for senere at blive gravid. Det er jo slet ikke sikkert, at du er blevet smittet med noget, men hvis du på nogen måde er i tvivl, vil jeg opfordre dig til at blive tjekket hos lægen. Og det er en god idé, at du samtidig har denne risiko i baghovedet, når du overvejer din fremtidige seksuelle aktivitet.
Sex og alkohol
Du er selv inde på, at du har begået nogle dumheder, som du inderligt fortryder, fordi du havde drukket for meget. Det leder frem til det næste, som jeg gerne vil ind på: Hvorfor sex og alkohol er en farlig cocktail. Jo mere man drikker, jo mere påvirkes ens dømmekraft, og jo større er risikoen for, at man kommer til at gøre ting, som man bagefter fortryder. Ting, som man ikke ville have gjort, hvis man ikke havde drukket, eller hvis man drukket mindre. Ting, som sårer en selv og/eller andre. Ting, som ødelægger. Undersøgelser viser, at mange har uønsket samleje, når de har drukket for meget. Det betyder, at man har haft et samleje, som man gerne vil have været foruden, sådan som du har haft. Og det gør ondt. Det kan føre til mange ubehagelige følelser og tanker som skyld, svigt, skam, udnyttelse, sårethed osv. Du kan læse mere om sex og alkohol i disse artikler:
Sex og alkohol
Alkohol – så det rykker
Den første gang
Den første gang kommer aldrig tilbage, og der er nok ingen, der ønsker sig, at den første gang skal foregå i fuld tilstand, hvor man alligevel ikke kan huske noget. Og så endda med en, som man ikke har lyst til at være sammen med. Sex er en dejlig og dyrebar gave, som skal værnes om, for at det er dejligt og godt.
Mange tror, at sex vil skabe tryghed og tillid mellem to mennesker, men hvis ikke der er tryghed og tillid inden, man har sex, bliver det ikke en god oplevelse. Når man har sex med et andet menneske, gør man sig selv sårbar over for dette menneske, og man giver en del af sig selv, som man ikke kan få tilbage – uanset om det skete, da man var fuld. Når denne sårbarhed og “given af sig selv” ikke bliver taget imod og værnet om, gør det ondt, og man kan føle sig misbrugt, udnyttet, forkert, såret, svigtet osv.
Derfor hører sex hjemme i et fast og forpligtet parforhold, hvor man har tillid til hinanden og værner om hinanden. I et forhold, hvor ens sårbarhed bliver imødekommet, og den del, man giver af sig selv, bliver taget godt imod. Jeg håber, at du vil passe på dig selv, så du ikke fremover vil have sex, der fører til, at du føler dig misbrugt og svigtet. Du er meget mere værd end det.
Hans eller din skyld
Uønsket samleje fører også ofte til, at der er noget skyld, som man gerne vil have placeret: “Han drak mig under bordet. Er det min skyld eller hans?” “Han misbrugte mig. Eller var det min skyld?” “Hvor meget af ansvaret ligger hos hvem og hvorfor?” Det kan være vanskeligt at svare på, uden at det virker som et angreb på dig. Men jeg vil alligevel forsøge at svare på det. Helt enkelt kunne svaret være, at medmindre han tvang alkoholen ned i halsen på dig og tvang dig til at have sex med ham, er I lige gode om ansvaret. At placere skylden hos ham alene, vil være forkert. Men at placere skylden hos dig alene, vil også være forkert. Man kan sige, at du selv havde ansvaret for at stoppe med at drikke i tide og ikke lade dig drikke under bordet. Samtidig kan man sige, at det var hans ansvar ikke at udnytte, at du ikke fik sagt stop i tide. Men realiteten er, at I har været to om det, to mennesker, der har truffet nogle valg – gode eller mindre gode – som har ført til et samleje. I sådanne tilfælde kan man ikke bare give skylden til alkoholen eller den anden; hverken ham eller dig.
Hvordan snakker jeg med ham?
“Men hvad så, når han ikke vil tale med mig og ignorerer mig?” Her bliver det lidt svært, da det er ret vanskeligt at tvinge folk til at tale med en, hvis de ikke vil. Jeg vil opfordre dig til først at få afklaret en eventuel graviditet og/eller kønssygdom. Det vil give dig lidt ro. Dernæst, hvis du ikke kan få ham til at tale med dig, er der flere muligheder. Du kan – lige som han – vælge at ignorere og lade som om, at det ikke er sket. Det vil jeg dog ikke opfordre dig til, da det ikke løser noget for dig.
Du kan også skrive et brev til ham, hvor du fortæller alt, hvad du tænker og føler om det, der skete den dag. Hvordan du føler dig såret og misbrugt. Det kan lette og hjælpe at få tingene ud af kroppen og ned på papir. Jeg tænker ikke umiddelbart, at du skal give ham brevet, da jeg kan være bange for, at han ikke vil tage imod det på den måde, som du har brug for, men hvis det kunne give dig fred inden i at gøre det, så er det også en mulighed. Du skal dog være opmærksom på, at du ikke kan styre hans reaktion; om den er uønsket, eller om der slet ikke kommer nogen. Hvis du ikke vil give brevet til ham, kan du også gemme det for dig selv, så du kan tage det frem og blive mindet om, at du skal passe på dig selv. Måske har du mere brug for at smide brevet ud for på den måde at lægge den ubehagelige oplevelse bag dig.
Tænk over dine valg
Uanset, hvad du vælger, vil jeg opfordre dig til at tænke over, hvordan du fremover kan passe på dig selv, så du ikke havner i en lignende situation, hvor du føler dig såret og krænket. Tænk over, hvordan du kan forhindre, at alkoholen fører til, at du træffer beslutninger, du fortryder. Tænk over, hvordan du værner om dig selv, din krop og dit sexliv. Tal også gerne med en, du har tillid til og er tryg ved; en god ven/veninde og/eller dine forældre. Fortæl om din oplevelse, og hvad du ønsker af dit liv. Det kan være dejligt og en lettelse ikke at være alene med så svære oplevelser.
Jeg ønsker dig alt det bedste. Pas på dig selv. Du er det værd!
Kærlig hilsen
Dorthe Mørch Mikkelsen
Skrevet af:
Dorthe Mørch Mikkelsen
socialrådgiver
adamogeva.dk