Uansvarlig ubeskyttet sex - kan jeg være gravid?
Hej. Mandag den 11 november havde min fyr og jeg ubeskyttet sex.. Han kom i mig og jeg lovede at tag en fortrydelsespille. Det var så min fjerde fortrydelsespille med den samme fyr. Jeg tog cirka pillen 24 timer efter, vi havde været sammen. Jeg er ikke på P-piller.
Jeg havde min menstruation sidst den 28 oktober, men så fik jeg den pludselig i søndags, altså søndag den 17 november. Min menstruation var kommet 14 dage for tidligt? Den plejer altid at komme for sent. Men denne her menstruation er lidt anderledes.. Jeg havde underlivssmerter som menstruationssmerter, men de var ikke lige så slemme, som de plejede og det er som om, mit blod er tyndere. Jeg har en mistanke om, jeg kan være gravid, men både og? Burde jeg være bekymret? Eller er fosteret blevet skyllet ud med mit "menstruationsblod" håber I/du kan hjælpe... Det er tirsdag den 19 og det har cirka varet i to/tre dage nu.. Jeg bløder lige så meget som, når jeg har "normal" menstruation, og på et tidspunkt kom der klumper med ud af min mis? Håber det er til at forstå.
Fra den forvirrede lige fyldte, uansvarlige atten-årige.

SVAR:
Kære Attenårige
Jeg håber, du allerede nu har fået afklaring på dine spørgsmål.
Gravid? - eller følger af fortrydelsespillen?
At der er gået "kuk" i din menstruationscyklus kan skyldes, at du har taget en fortrydelsespille og ikke nødvendigvis, at du er gravid. Når det er sagt, er der en lille risiko for, at du kan være gravid, da fortrydelsespillen jo ikke er 100% sikker. Som du nok har fået at vide på apoteket, skal den helst tages 12 timer efter det ubeskyttede samleje, tages den senere stiger risikoen for graviditet.
Der er ikke andet at gøre, end at du må tage en graviditetstest, som kan af - eller bekræfte, om du er gravid. At der er kommet klumper ud med dit menstruationsblod behøver ikke at betyde noget, det kan bare være størknet menstruationsblod.
Fortrydelsespillen - ikke prævention
Du har ret i at det er temmelig uansvarligt at dyrke ubeskyttet sex. Fortrydelsespillen er på ingen måde en præventionsform, men noget man eventuelt kan bruge, hvis anden prævention svigter, fx et kondom, der sprænger. Fortrydelsespillen indeholder store hormonmængder, der gør, at man afstøder et eventuelt befrugtet æg, så det er bestemt ikke noget, man skal bruge, bare fordi man synes, det er upraktisk med kondom. Der kan også være forskellige bivirkninger ved at bruge fortrydelsespiller.
Læs også svaret til en pige, der har stået i lidt samme situation:
Ubeskyttet sex og fortrydelsespille - er jeg gravid?
Du kan læse mere om fortrydelsespillen og uønsket graviditet her:
Fortrydelsespillen
Uønsket gravid, hvad gør du?
Sex er et stort ansvar
Jeg kan fornemme, at denne oplevelse har gjort dig temmelig nervøs - og det kan jeg godt forstå. Det er bestemt ikke sjovt at stå med en positiv graviditetstest som 18 årig. Jeg håber, at du vil passe bedre på dig selv og din krop for fremtiden. Her på Adam og Eva anser vi sex for noget af fineste og dyrebareste, vi kan give et andet menneske. Når vi har sex med et andet menneske, gør vi os sårbare, ikke bare ift, at vi "løber en risiko" for at blive gravide men også følelsesmæssigt. Jeg synes, du kan læse nedenstående artikler:
Vejen til god sex
Pas godt på dit sexliv
Mvh Mette
Mette Morre Aabenhus
Skrevet af:
Mette Morre Aabenhus
læge
adamogeva.dk