Tvunget til samleje - hvad gør jeg nu?
Jeg er en personlig kristen pige på 18 år. I sidste uge (6-7dec) sov jeg sammen med en af mine venner hjemme ved ham. Hans lillesøster er på efterskole, så jeg sov på hendes værelse. Pludselig om natten vågnede jeg op, hvor han lå oven på mig og var godt i gang. Vi var alene hjemme. Jeg prøvede på at skubbe ham væk, men jeg var for slap. Han holdt mine arme, så jeg intet kunne gøre.
Nu ved jeg ikke, om jeg er gravid. Sidst jeg havde menstruation var d. 26 nov og skulle gerne få det igen d. 26 dec. Den dag jeg sandsynligvis skulle have ægløsning må så være d. 10 dec. Men det kan jeg jo ikke være 100 % sikker på.
Hvor lang tid kan sæden "overleve" i mig?
Hvis jeg er gravid, har jeg tænkt på abort. Det ville være det letteste. Men nu er jeg af den overbevisning, at abort er en synd. Det er mord. Jeg er virkelig fortvivlet.
Mine forældre er ikke troende, og de ved heller ikke endnu, at jeg evt. er gravid. De ville ikke tage det så tungt, hvis det kom til, at jeg skulle få en abort.
Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Ville det være helt forkert at få en abort? - selvom det er forkert.
Helene, 18 år

SVAR:
Kære Helene!
Det er store og svære tanker, du har gået med her i julen. Jeg vil tage de forskellige ting op, du spørger om, og håber at noget af det kan hjælpe dig.
Som du kan se på hjemmesiden, kan vi ikke påtage os at besvare akutte spørgsmål, og der er mange ting i dit spørgsmål, du ville have haft bedst af, at få en respons på med det samme. Men jeg håber alligevel, at det her kan være dig til hjælp.
Det kan være, du allerede har fået sikkerhed for, om du er gravid, ved at din menstruation er kommet til den forventede tid. Jeg vil alligevel tage fat på dit konkrete spørgsmål først:
Hvor lang tid kan sæden "overleve" i mig?
Efter samleje "svømmer" sædcellerne op gennem livmoderen og ud i kvindens æggeleder, hvor de evt. møder og befrugter et æg. Man mener sædcellerne kan overleve op til 2-4 døgn i kvinden. Når kvinden får ægløsning overlever ægget 12-24 timer, hvis det ikke befrugtes.
Hvis du havde ægløsning den 10. dec, er det altså kun en meget lille risiko for, at du skulle være blevet gravid. Men som du selv skriver, giver det dig ikke en 100% sikkerhed. Ægløsning kan komme, før du regner med, og sædcellerne måske være mere sejlivede end man normalt regner med.
Ufrivillig samleje - voldtægt eller overgreb
Det gør mig ondt at høre, at du er blevet tvunget til et samleje, du ikke ønskede. Det er grænseoverskridende, krænkende og nedbrydende. Jeg kan forestille mig, at du har haft det svært efter denne oplevelse. Det at en af dine venner, som du i udgangspunktet har haft tillid til, har krænket dig, kan gøre det svært for dig at have tillid til ham eller andre senere i dit liv.
Mange piger føler sig "beskidte" efter sådan et overgreb. Der er også mange som tænker, "det er nok min egen skyld". Det er ikke en særlig logisk tanke. Men den kan nemt komme, når dine grænser er blevet overskredet. Du kan have svært ved at mærke dig selv og have respekt for dig selv efter et overgreb. Og måske tillægger du dig selv en anpart af ansvaret, fordi det er svært at forstå at en god ven kan handle så krænkende og sårende – uden at han har tænkt sig ”inviteret”. Nogle kvinder vil tilmed føle, at de nærmest havde fortjent at blive behandlet på den måde. At de ikke var bedre værd som kvinde/menneske. Det er en del af den skade magtovergreb fra en, man har tillid til, forvolder.
Som sagt er det ikke nogen logisk eller sund måde at tænke på. Men vores seksualitet er noget af det mest dyrebare og intime, vi har. Når vores seksuelle grænser bliver overskredet, så nedbrydes vores selvrespekt meget nemt, og vi kan have svært ved at tænke sundt og positivt om os selv bagefter.
Jeg skriver primært dette til dig, fordi du skal vide, at det er ganske normalt, hvis du har haft nogle af disse tanker eller følelser. (se evt. Overgreb eller Tvang i vores leksikon)
Det er vigtigt, at du får hjælp
Tanker og følelser, som dem, jeg har beskrevet ovenfor, forsvinder ikke af sig selv. Det er MEGET VIGTIGT, at du får hjælp til at behandle dem, for at du kan få et godt og trygt forhold til din egen krop og seksualitet. Som nævnt kan det også blive svært for dig at vise tillid til en kæreste og ægtemand senere i dit liv, hvis du ikke får hjælp til at tackle de "sår", du er blevet påført.
Jeg vil MEGET opfordre dig til at tage kontakt til en voksen, du har tillid til. Din læge kan give dig en henvisning til en psykolog. Bed evt. en af dine veninder, eller din mor gå med til læge, hvis du synes, det er svært at gøre det selv.
Du skal også vide, at man på mange sygehuse har en voldtægts-klinik, hvor man kan få støtte-samtaler, en læge-undersøgelse og også hjælp til at anmelde voldtægten.
Du kan se mere på denne hjemmeside www.sigdetikketilnogen.dk"
Der findes også psykoterapeuter som hjælper denne gruppe mennesker f.eks. i KRIS,
Kristen Rådgivning for Incestofre og Seksuelt misbrugte".
Du kan læse mere i artiklen: Sig det bare!
Voldtægt er kriminelt og skal anmeldes
Du skriver, at han tvang dine arme ned og fortsatte samlejet, efter at du var vågnet. At tvinge andre til seksuelt samvær med vold/magt, eller trusler om vold er voldtægt. Voldtægt er kriminelt.
Rigtig mange voldtægter bliver ikke anmeldt. Det kan være svært, når man føler sig nedbrudt og krænket at samle overskud og mod til at anmelde den, der har krænket. Du kan måske også være bange for konsekvenserne, hvis du anmelder din ven til politiet.
Ikke desto mindre tror jeg, det er vigtigt, at det du har været udsat for, bliver anmeldt til politiet. Det er en alvorlig ting, din ven har gjort imod dig, og det er strafbart. Jeg tror også det kan være med til at opbygge din forståelse af situationen og din selvrespekt, at tage overgrebet så alvorligt, som det faktisk er.
Igen tror jeg, det er vigtigt at få hjælp til dette. Det er nok for stor en mundfuld alene. Måske har du allerede fortalt om overgrebet til andre end os? Bed en du har tillid til - din læge, veninde, præst eller mor - om at gå med på politistationen. Det er svært at bevise, hvad der skete. Derfor er det vigtigt, at du har nogle, der tror på dig og støtter dig. Du må også være klar over, at myndighederne stiller spørgsmål, som måske kan virke stødende for dig, for de er nødt til at vurdere din troværdighed. Der kommer også mange falske anmeldelser. Derfor har du brug for støtte, hvis du tager opfordringen til dig og anmelder ham. Du kan anmelde, og så kan du lade politiet vurdere, om der er beviser nok for at køre en sag. Men så har du i hvert fald videregivet den kriminelle handling, hvor den hører hjemme.
Du skriver intet om, hvordan ”din ven” forholder sig til dig efter overgrebet, og jeg ved derfor ikke, om han har bedt om tilgivelse eller forstået alvoren af sin handling. Han må under ingen omstændigheder fortsætte sin adfærd, og det skal skæres ud i pap for ham, at han har handlet uacceptabelt og kriminelt. Måske er det overflødigt at skrive, men du må sikre dig, at han er helt klar over, at du har mistet tillid til ham, og at du drager ham til ansvar for at have krænket dig.
Gud kan både tilgive og læge
Du skriver, at du selv er kristen. Jeg ved ikke, hvad det betyder for dit seksual-liv. Måske var dette dit første samleje? Måske var dit mål, at sex var reserveret til den mand, du en dag skal giftes med? Måske kæmper du også med selvbebrejdelser. Ting du måske selv tænker, du kunne have gjort anderledes for at undgå den situation? Hvis det er sådan, du har det, så tal med Gud om det. Gud kan hjælpe dig med det. Hans helbredelse og tilgivelse kan nå ind på steder, hvor andre mennesker kan have svært ved at hjælpe os.
Som jeg skrev tidligere, er det meget almindeligt at føle sig "beskidt" efter et overgreb. Også her kan Gud hjælpe med sin lægedom.
Gud kan gøre dig "ren" igen.
Uanset hvad, så skal du vide, at Gud ser dig og de følelser og tanker du går med i disse dage.
Gud har mange steder i Bibelen lovet os, at han er hos os og vil bære os, gennem det, der er svært.
Han har desværre ikke lovet os, at vi får et liv uden svære ting, som det du netop har oplevet. Men han har lovet at være hos dig. Jeg håber, du har mod til at fortælle Gud om det hele og lade dig trøste af ham. Bed ham om at hele de sår, du er blevet påført.
Abort – når det nye liv ikke er ønskeligt
Nu ved jeg ikke, om bekymringen for graviditet stadig er aktuel. Alligevel vil jeg forsøge at svare på det, du spørger til, om abort, hvor du skriver:
"Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Ville det være helt forkert at få en abort? - selvom det er forkert"
Spørgsmålet om abort behandles ikke direkte i Bibelen. Vi kan ikke slå ordet op, og se hvad f.eks. Jesus eller Paulus udtaler om den sag.
Alligevel er jeg, som du, ved at læse Bibelens tekster i sin sammenhæng, blevet overbevist om, at Gud ser det lille foster helt fra befrugtningen, og at ethvert liv er villet af Gud.
Bibelen taler klart om det forkerte i at tage eller skade et andet menneskes liv. Det er baggrunden for, at mange kristne mener, at abort er forkert. Det afgørende argument er, at livet begynder ved befrugtningen. Derfor er det at tage et menneskes liv, uanset hvor lille det er.
En beslutning du selv skal leve med
Du skriver, at dine forældre ikke er kristne, og at du ikke forventer, de ville tage det tungt, hvis du blev gravid og valgte en abort. Samtidig skriver du, at du selv er overbevist om, at abort er mord på et meget lille barn. Jeg tænker, det vigtigste er, at du selv skal kunne leve med den beslutning, du tager.
Det er rigtigt, at abort her og nu kan virke som den nemmeste - og eneste - udvej, hvis man er gravid, uden at det var ønsket eller planlagt.
Men jeg tænker, at det også kan få store konsekvenser for dig på lang sigt, hvis du går på kompromis, med din egen overbevisning og dit eget værdisæt. Det er dig, der skal leve med dit valg resten af livet, så du må vælge efter din egen overbevisning – og bed om Guds hjælp og styrke. Han elsker dig, og vil ikke lade dig være alene.
Jeg vil foreslå dig at læse artiklen Uønsket gravid - hvad gør du?Jeg tror du vil finde god hjælp i den, hvis du stadig er bekymret for at være - eller er blevet - gravid. Du kan også finde andre artikler om abort, ved at skrive abort på ”hurtig søgning” på forsiden.
De bedste ønsker fremover
Jeg ønsker dig alt det bedste og beder om at du får styrke fra dine nære og fra Gud, til at komme ud på den anden side med glæde over dig selv, din krop og din seksualitet.
Tøv ikke med at søge yderligere hjælp. Det har du brug for.
Kærlig hilsen Ida Secher Rom
Ida Secher Rom
Skrevet af:
Ida Secher Rom
jordemoder
adamogeva.dk