Tvivler på vores forhold og savner det, der var - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Jeg har haft noget med en fyr siden oktober, og vi har nu været kærester i 2 måneder. Jeg er begyndt at tvivle på vores forhold! I starten var det hele bare fantastisk, vi havde det godt, og jeg fik sommerfugle i maven ved hvert kys, men nu er det lige så normalt for mig, når han siger, at han elsker mig, som hvis han sagde hej.

Han siger bl.a., at han elsker mig rigtig mange gange om dagen, (7+) og jeg har snakket med ham omkring det, men føler ikke rigtigt, at der er sket noget forskel.

Han er en MEGET følsom fyr, og derfor kan han også nemt føle, at jeg er sur på ham, hvis bare jeg kan lave den mindste forskel i min stemmes normale toneleje.

Han er også meget tit bange for at miste mig, og det er ligesom om, at hvis han ikke har mig, så vil hans verden gå under. (han har haft en svær opvækst)

Jeg ved ikke, om det er alt det her, og så alt det andet, der også sker. Vi har tit småproblemer, som fylder meget for mig. Kan det være det, som gør, at jeg tvivler? Jeg aner det ikke. Han er en god fyr, og vil nærmest gøre alt for mig.

I starten af vores flirt gav han mig hele tiden gaver, forkælede mig meget, men nu sidder vi bare herhjemme, når vi er sammen, og jeg føler ikke som sådan, at vi har noget at snakke om. Eller er det os selv, som ikke tager initiativ til det?

Som du nok kan se, er jeg meget forvirret over denne her situation. For ingen tvivl om, at jeg elsker ham. Det gør jeg virkelig, men savner bare det gamle. Savner det, vi havde dengang, og sådan som det var der.

Jeg har overvejet at snakke med ham om, hvordan jeg har det med det her, men ved ærligt ikke, hvad jeg skal sige eller gøre, da jeg er bange for, at forværre situationen ved at gøre ham ked af det og usikker på ikke blot mig og ham, men også sig selv på længere sigt.

Jeg er virkelig en person, som vil kæmpe for et forhold, men kan bare mærke inde i mig selv, at jeg har brug for noget rådgivning nu!

Mvh Mig98, 16 år

SVAR:

Kære dig

Mange tak for dit spørgsmål. Det er faktisk dejligt at få et spørgsmål fra "den modsatte side", forstået på den måde, at vi ofte får spørgsmål fra unge, som udfordres af lavt selvværd. De spørger, hvorfor siger han ikke, at han elsker mig, hvorfor lyder han sur, gider hun mig ikke mere osv.

Godt at du kan sætte ord på, hvad det gør ved dig

Jeg tror, det er godt, at du kan vise, hvordan det er at være den, der er i et forhold med én, der er så usikker på sig selv. Det er nemlig helt vildt anstrengende og drænende.

Din kæreste er god til at udtrykke, at han elsker dig, og det gør han så - mange gange om dagen. Når de ord ikke er noget, du sidder og tørster efter hele tiden, så sker der det, som du også oplever: Det bliver udvandet. Det bliver lige så fladt og intetsigende som et HEJ.

Han siger det, han selv har brug for at høre

HAN har brug for bekræftelsen. HAN har brug for at høre, at han er elsket, men han siger det til dig, i håbet om at du vil sige det til ham. Hvis ikke det hjælper at tale med ham om det, så I kan få byttet roller: Altså så du siger det, han gerne vil høre, i stedet for han siger det, der er ved at drive dig væk - så må du prøve at ændre adfærd.

Hvis du tænker om ham, at han ikke elsker sig selv og prøver at forstå, at han er usikker på sig selv, så kan du ændre din adfærd til at sige søde ord til ham, anerkende ham, sige hvor meget du holder af ham osv. Det kan være med til, at han ikke har så travlt med at overdænge dig med de store ord, MEN det er ikke nok. Han bliver også nødt til at gøre noget.

Måske har han brug for professionel hjælp

Hvis han plages af lavt selvværd og usikkerhed på sig selv (hvilket din beskrivelse tyder meget på), så skal han have professionel hjælp. Hans kæresteforhold vil altid udvikle sig på samme måde, hvis han ikke begynder at blive lidt mere glad for sig selv. Han vil sige masser af kærlighedserklæringer, have brug for bekræftelse konstant, og til sidst fordriver han det stakkels menneske, han er sammen med. Lige nu er det dig, der er ved at blive drevet væk.

Prøv noget nyt

Du skriver noget om, at I ikke har så meget at tale om eller lave, når I er sammen. Det er kun op til jer. Hvis I har brug for inspiration til andet end tv-kiggeri, så let rumpen og kom ud af døren. Gå tur med hunden (hvis I har en), tag i svømmehallen, til bowling, squash, ud til aktiviteter der kan udfordre jer og give jer noget at tale om. Hvis det ikke sætter gang i noget, så har I nok ikke så meget sammen at bygge videre på.

I kan begge gøre noget

Du skal gøre dig klart, om du vil bruge kræfter på at ændre den dumme situation, I er havnet i. DU kan gøre noget, og HAN kan gøre noget, men du kan ikke ordne det hele alene. Det er vigtigt at forstå, at vi har forskellige kærlighedssprog. Det vil sige, der er forskellige ting, som gør, at vi opfatter noget som en kærlighedserklæring. Hans er givetvis noget med anerkendende ord og gaver. Dit er formentlig IKKE anerkendende ord, men måske tid sammen, fysisk berøring eller tjenester (at gøre godt for hinanden). LÆs mere om kærlighedssprog i vores artikel Kærlighed i praksis.

Du kan læse mere om lavt selvværd, hvis du gerne vil prøve at forstå, hvad han kæmper med, og hvordan andre med lignende problematikker udfordres i deres parforhold: Hvad er jeg værd?

Mange hilsner fra
Anja