Tvivl om forelskelse – kan I hjælpe?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg mødtes med en pige, som tog kontakt til mig over facebook. Siden da har vi gået aftenture sammen og hyggesnakket. Derudover har vi kørt rundt sammen osv, men aldrig været hjemme hos en af os.

Vi kyssede nede i byen, hvor jeg var fuld, men hun var kun beruset. Et par dage efter mødtes vi igen. Så spurgte jeg, om hun ville kysse, hvorefter hun siger: Hvad skal der ske, efter vi har kysset? Og jeg sagde: Det ved jeg ikke. Herefter sagde hun, at hun så mig kun som en ven.

Men hun bliver ved med at spørge mig om, hvor jeg skal hen om aftenen, og hvem jeg skal være sammen med. Jeg svarer hende ikke, da hun mener, at vi kun var venner, hvorefter jeg godt kan mærke, at hun er lidt sur eller jaloux. Så sagde jeg på et tidspunkt, at hvis hun ikke ville kysse nu, så får hun aldrig tilbuddet igen, hvorefter hun sagde, jeg gør dig bare fuld igen ...

Anonym, 19 år

SVAR:

Kære anonym – i tvivl om forelskelse

Jeg ved ikke, om tvivlen gælder pigens følelser for dig, eller det er dine følelser for hende, du er i tvivl om. Men her kan du læse noget om at være forelsket: Jeg er forelsket! – Eller er jeg? Genkender du noget af det i dig selv?

Ønsker du, at hun bliver din kæreste?

Du har været sammen med pigen nogle gange, fortæller du. I har gået og kørt ture, hvor I har hyggesnakket. Det er en god måde at opbygge et venskab og lære hinanden nærmere at kende.

Da I var fulde/berusede, kyssede I hinanden, og nogle dage senere fortæller hun, at jeres forhold er et venskab, og hun vil ikke kysse med dig, da du spørger.

Jeg tænker, der er forskel på, hvordan man er overfor en ven kontra en kæreste. Kæresten giver man kys, men venner kysser man ikke; de får måske et knus. Derfor synes jeg, hun gør klogt i, at hun ikke vil kysse med dig, så længe hun kun ser dig som en ven. Læs mere i artiklen Ét trin ad gangen er det mest sikre.

Når man er påvirket, har man ikke helt styr på sine handlinger og følelser, og I er blevet revet med af en stemning. Læs mere om virkningen af alkohol her: Alkohol – så det rykker.

Når hun siger, at hun bare gør dig fuld igen, er det så alvorligt ment? Eller kan det være sagt i sjov og som en reaktion på, at du presser hende, med at det er nu eller aldrig?

Hvad ønsker hun i forhold til dig?

Leger hun med dig? Eller har hun bare brug for at tage ét skridt ad gangen og lære dig bedre at kende, inden hun ønsker at være kærester og gøre kæresteting med dig, som det at kysse?

På nogle punkter opfører hun sig som en kæreste, når hun vil vide, hvor du er, og hvem du er sammen med, og du oplever hende jaloux og sur, når du ikke fortæller det. Det kunne tyde på, at hun har mere end venskabsfølelser for dig.

Hvis du ingen følelser har for hende og ikke kan se hende som kærestepotentiale, så er du muligvis nødt til helt at stoppe kontakten med hende. Hvad tænker du om det? Bliver du lettet, eller vil du savne hende?

Vigtigt at få afstemt forventningerne

Kan du snakke med hende om, hvordan I skal fortsætte jeres venskab, hvis det er det, du vælger? Jeg tror, det vil være godt at tage en åben og ærlig snak om, hvor I har hinanden og hvilke forventninger, I har til hinanden fremover. Måske kunne I læse dette svar sammen eller nogle af de artikler, jeg henviser til.

Jeg ønsker dig alt godt og lykke i din fremtid og tænker, at når du grundlæggende respekterer dig selv og den pige, du kigger efter, vil du finde en pige, som også respekterer dig.

Jeg vil foreslå dig at læse nogle artikler og svar under temaet Fra venner til kærester.

Du er meget velkommen til at kontakte os igen, hvis du ikke fik hjælp til afklaring af din tvivl.

Med venlig hilsen
Birgit