Tror ikke hun hygger sig i mit selskab – hvad kan jeg gøre?
Jeg har gået på efterskole med en bestemt pige i 2 år, og stoppede i sommeren 2011. Jeg har haft utrolig store følelser for hende, men hver gang vi er i nærheden af hinanden, har jeg enten svært ved at snakke med hende, eller sige noget interessant. Jeg får hende en gang imellem til at smile, men aldrig til at bryde ud i latter, som så mange andre af hendes drengevenner gør. Jeg tror ikke, hun hygger sig i mit selskab, men hvad kan jeg gøre ved det?
Lars, 17 år

SVAR:
Kære Lars
Tak for dit brev. Det er fedt, at du tager dig selv alvorlig og søger hjælp, hvor du ikke lige synes, du selv kan finde en vej.
Du skriver, at du ”har haft” store følelser for den her pige, men jeg læser egentlig dit videre brev som, at det har du stadigvæk, og det er den opfattelse, jeg går videre med i mit svar til dig. Og jeg læser også dit brev som om, at I er gode venner og at du måske gerne vil være mere end det.
Vær dig selv
Du skriver, at du kan få hende til at smile, men ikke bryde ud i latter som andre af hendes drengevenner. Og ud fra det konkluderer du, at hun nok ikke hygger sig i dit selskab – og du har for øvrigt vanskeligt ved at sige noget interessant til hende, når hun er i nærheden, eller bare snakke med hende.
Mit svar til dig skal være, at du skal være dig selv uanset hvordan hendes reaktion er.
Forestil dig, at du laver dig selv om, så du bliver den smarte dreng, som er hurtig på aftrækkeren med en vittig bemærkning, der får hende til at grine osv. Og forestil dig så, at det er det, hun falder for og kan lide hos dig…
Hvis det bliver sådan, så er det jo ikke dig, hun falder for, men derimod en eller anden rolle du tager på dig, og som ikke er dig i virkeligheden.
Hvis nu dette skete, så ville du skulle leve i den rolle, som ikke er det dybeste af dig overfor hende. Ville det være ønskeligt? – næppe.
Du ville ikke kunne holde til at leve i sådan en rolle ret længe, du vil bare blive træt af dig selv og få mere mistillid til dig selv.
Derfor er det vigtigt, at du er dig selv overfor hende og alle andre mennesker. Så må hun tage det eller lade være. Jeg ved godt, at det er let for mig at skrive, men tro mig, det andet vil ikke holde i længden.
Venskaber
Nu ved jeg ikke hvor ofte, I ser hinanden, efter I er stoppet på efterskole. Måske bor I langt fra hinanden og måske ses i regelmæssigt. Men mit råd til er, at du skal blive ved med at tilbyde dit venskab til hende på de måder, det nu kan lade sig gøre. Og brug tid sammen, hvis det er muligt. For ved at bruge tid sammen, lærer I hinanden bedre og dybere at kende, og det vil lette din nervøsitet, når du er sammen med hende – og du vil finde det lettere at snakke med hende, også om interessante ting.
Jeg har fundet en artikel, som jeg synes, du skal læse:
Pigevenner og drengevenner
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget – ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Husk at være dig selv i alt…
Kærlig hilsen Steen.