Træner meget - er jeg for tyk og skal jeg tabe mig?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg ved godt nok ikke, om i kan hjælpe mig, men nu prøver jeg altså. Jeg er en pige på snart 18 år (og er lidt i tvivl omkring min vægt.)

Jeg er 176 høj, og min vægt svinger mellem 76-77, nogen gange 78 hvis jeg vejer mig på et forkert tidspunkt (midt på dagen).

 

Jeg træner håndbold to gange i ugen. Den ene gang styrketræner jeg i en time med maskiner og vægte, og har derefter to timers hal træning. Den anden gang løbetræner jeg med forskellige slags løb, som min træner sætter op i en time, og så træner jeg to timer i hallen bagefter. Vi træner på forholdsvis højt plan.

 

Jeg spiser sundt, og er sjældent i byen eller ude og drikke. Jeg synes, det er deprimerende, at min vægt derfor stiger og ikke falder. Den stiger ikke ret meget, men jeg ved ikke, om det kan være, fordi jeg styrketræner og løber meget, så at jeg tager flere muskler på end fedt?

Min mave målt (2 cm over navlen), der er jeg 66 cm, mit ene lår (målt lige under ballen) er 76 cm, og min underarm (målt hvor den er tykkest), er 36 cm.

Så mit spørgsmål er, er jeg for tyk - og skal jeg tabe mig? Skal jeg være nervøs, over at vægten stiger, efter jeg har trænet meget.

 

Anonym, 17 år


SVAR:

Hej

Tak for din henvendelse til Adam og Eva.
Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål - og håber det vil hjælpe dig.

Du er ikke for tyk!

Du spørger, om du er for tyk. Du er en aktiv sportspige og har fokus på din krop, derfor tror jeg, du kender BMI. BMI er den formel, man kan sætte højde og vægt ind i og få svar på, om man har en normal, over eller undervægt. Grænsen mellem normal og overvægt i BMI værdien ligger på 25. Hvis du vejer 77 kg er dit BMI 24,9 og hvis du vejer 78 er den 25,2. Altså er du ikke overvægtig, du ligger lige på grænsen. MEN, vi kan heldigvis ikke sætte mennesker ind i en formel og få en endegyldig sandhed. Der er mange flere faktorer, der spiller ind:

  • Vi er for det første skabt forskellige. Nogle mennesker er spinkle og andre har en mere kraftig knoglebygning. Derfor vil der være forskel på, hvor meget vores normalvægt er på.

  • Du dyrker meget sport, hvilket øger din muskelmasse. Muskler vejer mere end fedt - og du er derfor en tung pige. Men igen, der er rigtig vigtigt at være aktiv og bevæge sig. Det er det sundeste, du kan gøre for din krop - sammen med en sund og nærende kost.

  • Du skriver dit taljemål er 66 cm, som er meget fint, da den skal være over 80 cm før der er tale om så meget fedt på maven, at det udgør en sundhedsrisiko.

Alt i alt syntes jeg bestemt ikke, at det lyder som om, du behøver at tabe dig, men bliv ved med at dyrke den sport, som gør dig glad og spis sundt og varieret.

Fokus på kroppen kan tage overhånd

Faktisk var det heller ikke din vægt, der fangede min største interesse, da jeg læste dit spørgsmål. Det var en bestemt sætning. Du skriver - " hvis jeg vejer mig på et forkert tidspunkt på dagen". Når sætningen fangede min opmærksomhed er det fordi, jeg bliver lidt bekymret for dig.

I vores verden er der enorm meget fokus på vores krop. På vores billede af, hvordan det perfekte skal se ud. Vi stræber efter, at vores ydre skal være perfekt. De medier, som er en del af vores hverdag, fortæller konstant om, hvad der er idealet og hvordan vi bør se ud.

Prøv at flytte fokus

Jeg mener bestemt ikke, at der er noget galt i at gå op i sit udseende, men det må ikke fylde det hele. Badevægtens tal må ikke blive en indikator for, om det bliver en god eller en dårlig dag!

Du er værdifuld, fordi du er dig - og fordi du er dig, er der mennesker, som regner med dig og holder af dig! - Det håber jeg, at du vil huske!

Hvis du stadig er i tvivl ang. din vægt, synes jeg, du skal gå til din læge. Lægen kender dig og kan måle og veje dig ud fra de faktorer, som spiller ind for netop dig.

Kærlige hilsner Helle Gottenborg Olesen 


Helle Gottenborg

Skrevet af:

Helle Gottenborg

stresscoach og sygeplejerske

adamogeva.dk

Annoncer