To knuder på pungen - er det normalt?

Vis spørgsmål

Hej, jeg har måske opdaget to knuder på min penis pung. Der sidder en i hver side af testiklerne og de bliver større, når jeg ikke har onaneret i lang tid, men lige så snart jeg har fået udløsning, så forsvinder de, men de kommer hurtig tilbage, er det noget, som normalt er der?

Mikkel, 18 år

SVAR:

Kære Mikkel

Tak for dit spørgsmål. Dét, som du kan mærke på siden af hver testikel, er de såkaldte bitestikler (på lægelatin: Epididymis).

Se også artiklen: Drengens kønsorganer

Bitestiklerne er et lille sammenrullet rørsystem, som lagrer sædceller og har betydning for sædcellernes modning. Bitestiklerne sidder på siden af hver testikel. Efter udløsning er der mindre sæd i bitestiklerne og derfor er de sværere at mærke, efter at du har onaneret. Alle mænd har bitestikler, og det, du beskriver, er ganske normalt.

Du skal søge læge, hvis du pludselig udvikler kraftig smerte i pungen eller hvis du synes, at én af knuderne bliver ved med at vokse, da det er tegn på evt. sygdom i pungen.

Med venlig hilsen

Boje