Tidligere pornoafhængig – er det ok at se porno igen?
Må man se porno igen, hvis man har været meget afhængig af det? Hilsen anonym, 30 år

SVAR:
Kære tidligere afhængig af porno.
Må man se porno igen, hvis man har været afhængig af det?
Jeg vil forholde mig til det med to svar.
Det generelle:
Jeg tror ikke, det er gavnligt for os generelt at se porno. Der kan være en stor lyst og det kan virke tiltrækkende, men det giver os nogle billeder på sex og seksualitet, som ikke er hjælpsomme i vores liv. Det giver mange en forskruet oplevelse af, hvad sex er, især hvis man er ung og uerfaren. Derudover er vi ved at se porno med til at acceptere en industri, hvor jeg tror, kvinder og for så vidt også mænd bliver undertrykt og devalueret.
I dit tilfælde:
Når man har været afhængig af noget, så vil tendensen hos de fleste ligge i én fortsat. Mange alkoholikere kan jo ikke drikke lidt igen, da de vil få sådan en lyst, at de med det samme er på vej ud i et nyt misbrug.
Det samme, tror jeg faktisk gælder, det med at have været afhængig af porno. Hvis det har drevet dig helt ud i afhængighed tidligere, så tror jeg, at du meget hurtigt vil opleve et nyt ”rush” igen. Du vil formodentlig meget let komme til at vække det begær, som du ikke kan styre, hvorved du igen kan opleve afhængighed. Så mit svar til dig vil derfor være, at hvis du er kommet ud af det, og nu oplever at være fri af afhængigheden, så vil jeg klart råde dig til at fortsætte med helt at afholde dig fra at se porno.
Du kan læse meget mere om porno og seksuel afhængighed her:
Porno ødelægger
Jeg er afhængig af porno
Sådan kan du undgå porno på nettet
Kan I hjælpe mig fri af min pornoafhængighed?
Porno ødelægger mit liv - hvad gør jeg?
Starter på google - ender på porno, hvordan får jeg hjælp ?
Han ser porno og det ødelægger alt - hvad gør jeg?
Venlig hilsen
Steen Kruse
Skrevet af:
Steen Kruse
parterapeut, afdelingsleder på Center for Familieudvikling
adamogeva.dk